
  
    
      [image: ]

    

  


  
    
      [image: ]

    

  


  
    
      


      Copyright © by Dorota Kania, Jerzy Targalski, Maciej Marosz

      Copyright © by Fronda PL, Sp. z o.o.


      Okładka

      Radosław Krawczyk


      Skład i łamanie

      PanDawer


      ISBN 978-83-6409-509-2


      Wydawca

      Fronda PL, Sp. z o.o.

      ul. Łopuszańska 32

      02-220 Warszawa

      Tel. 22836 54 44, 877 37 35

      Fax. 22877 37 34


      e-mail: fronda@fronda.pl

      www.wydawnictwofronda.pl

      www.facebook.com/FrondaWydawnictwo


      Skład wersji elektronicznej

      pan@drewnianyrower.com

    

  


  
    
      


      


      


      OD WYDAWCY


      Seria wydawnicza „Resortowe dzieci” ma na celu pokazanie powiązań elit medialnych, biznesowych, politycznych inaukowych III RP ze strukturami PRL-u. Wiele mówiło się okompromisie zawartym zkomunistami wczasie obrad Okrągłego Stołu. Opozycja zgodziła się wówczas na uwłaszczenie nomenklatury nie tylko wsferze biznesu. Nasza seria wydawnicza zaprezentuje wsyntetycznej formie, że „gruba kreska” była wrzeczywistości przyzwoleniem na opanowanie przez ludzi powiązanych z peerelowskim aparatem większości newralgicznych struktur III RP.


      Tematykę „Resortowych dzieci” rozpoczynamy od „czwartej władzy”, czyli od mediów. Po przeczytaniu tego tomu nikt już nie powinien się dziwić, dlaczego media głównego nurtu mówią jednym głosem wsprawach lustracji idekomunizacji, lub też dlaczego zajmują dość jednolite stanowisko wkonflikcie – sprawa polska aintegracja europejska. Otóż sprawa jest dość prosta. Winne są korzenie środowiska, zktórego wywodzą się luminarze polskich mediów. Wtym tomie zebraliśmy informacje oludziach, którzy stworzyli lub przejęli największe inajbardziej opiniotwórcze wPolsce media ido dzisiaj mają zasadniczy wpływ na ich linię redakcyjną. Opisujemy początki TVN-u, Polsatu i„nowych” władz wTVP. Dość dokładnie omówiliśmy środowisko „Polityki” i„Gazety Wyborczej”. Właściciele iszefowie tych mediów wywodzą się ztego samego komunistycznego środowiska iwbardzo wielu przypadkach wczasach PRL-u zarejestrowani zostali jako współpracownicy wojskowych icywilnych służb specjalnych.


      Pytania iodpowiedzi dotyczące zawartości książki:


      – Jak można porównywać drogi życiowe Adama Michnika czy Heleny Łuczywo do życiorysu Jerzego Baczyńskiego, Daniela Passenta lub Mariusza Waltera.


      Obrazowo zagadnienie to opisałbym wten sposób – dzieciństwo iwczesną młodość ludzie ci spędzają „na jednym podwórku”. Później jedni umacniają ustrój propagandowo lub robią interesy, adrudzy siedzą wwięzieniach, ale po roku 1989 znów grają „do jednej bramki”.


      – Czy było coś takiego jak „grzech pierworodny” solidarnościowych władz przy podziale medialnego „tortu”?


      Jako odpowiedź na to pytanie polecam lekturę rozdziału czwartego opodziale RSW „Prasa-Książka-Ruch” – gazety zostały przejęte przez dotychczasowe komunistyczne redakcje, które stały się po prostu ich właścicielami. Dostosowały się do wymagań czytelników izaczęły zarabiać poważne pieniądze. Obie ogólnopolskie koncesje telewizyjne przydzielono osobom zarejestrowanym przez służby specjalne PRL-ujako ich tajni współpracownicy. Decydenci nie mogli otym nie wiedzieć.


      – Przecież zapanował wolny rynek – każdy mógł założyć gazetę, stację telewizyjną lub radiową.


      Teoretycznie tak, ale rynek radiowo-telewizyjny reglamentowany był poprzez przydział koncesji, awejście na rynek prasowy wymagało kapitału. Po dwudziestu paru latach od zmian ustrojowych struktura mediów wygląda następująco: rynek telewizyjny jest zdominowany przez liberalne, antylustracyjne, prorządowe koncerny medialne Polsatu, TVN-uiTVP. Na drugim biegunie działają jedynie niszowe Telewizja Trwam iTelewizja Republika. Rynek prasy – wśród dzienników nadal mamy dominującą pozycję „Gazety Wyborczej” ispacyfikowanej „Rzeczpospolitej”, stronę konserwatywną, opozycyjną reprezentują gazety oznacznie mniejszym zasięgu: „Nasz Dziennik” i„Gazeta Polska Codziennie”. Jedynie wsegmencie tygodników opinii akcenty rozkładają się względnie równomiernie – przeciwwagą dla „Newsweeka”, „Polityki” czy „Wprost” są dość silne „Gość Niedzielny”, „Do Rzeczy”, „Wsieci” i„Gazeta Polska”. Natomiast wsegmencie radiowym stronę konserwatywno-patriotyczną reprezentuje tylko Radio Maryja, sieć radiowa Plus iradio Wnet.


      – Może ten ograniczony pluralizm wynika zoczekiwań odbiorców? Przecież czytelnicy, widzowie, słuchacze wybierają sami, nikt ich do tego nie zmusza.


      Tak, często pada ten argument. Odpowiem poprzez fakty. Dominujące koncerny medialne powstawały wczasach kompletnej pustyni medialnej (oczywiście nie mówimy oreżimowych komunistycznych mediach). Dobrze współpracując zwładzą zbudowały potęgi medialne. Agora zaczynała od jednej gazety – dziś jest właścicielem kilkunastu magazynów, radia, firm reklamowych itd. Wszystkie komercyjne media żyją zreklam. Państwowe firmy, ale także duże międzynarodowe koncerny niechętnie zamieszczają reklamy wopozycyjnych, „niegrzecznych” mediach – bo dobrze jest żyć wzgodzie zwładzą. Dla przykładu – wtygodniku „Do Rzeczy” z12 listopada 2013 roku na cały numer znalazłem tylko dwie ipół strony komercyjnych reklam. Brak profesjonalizmu działu reklamy? Nie sądzę.


      – Wksiążce jest bardzo dużo informacji idokumentów dotyczących ubeckiej, komunistycznej przeszłości rodziców słynnych polskich dziennikarzy. Czy to nie jest obrzydliwe wyciągać życiorysy ojców imatek? Przecież dzieci nie miały żadnego wpływu na ich działalność.


      Przedstawienie przez nas relacji rodzinnych wżadnej mierze nie zmierza do obciążenia dzieci winami ojców, gdyż każdy sam ponosi odpowiedzialność za swoje czyny. Chodziło nam oukazanie środowiska, wktórym kształtowały się charaktery iktóre ułatwiało swoim dzieciom awans – choćby korzystający z tego nie miał świadomości otaczających go zależności. Przestrzeń – przede wszystkim medialna, która otworzyła się wwyniku transformacji, została zajęta wznacznym stopniu przez właśnie ten nurt rodzinno-towarzyski.


      – Dlaczego media głównego nurtu są tak jednolite pod względem ideologicznym?


      Opierwszym powodzie już mówiłem – kasa. Trzymaj dobrze zwładzą – władza odwdzięczy się reklamami spółek Skarbu Państwa. Spółki te robią interesy zinnymi bogatymi firmami – one także dadzą zarobić. Po drugie – środowisko, wktórym wychowywali się medialni decydenci. Wich domach nie śpiewało się kolęd, nie chodziło na pasterkę, nie wywieszało się flagi na 11 Listopada, adziadek nie opowiadał przy kominku oswoim udziale wwojnie przeciwko bolszewikom (chyba że po przeciwnej stronie). Skąd ludzie wywodzący się ztych środowisk mają wiedzieć, że na bochenku chleba warto zakreślić krzyż przed pokrojeniem idlaczego mają rozumieć, że ważną rodzinną pamiątką jest powstańcza opaska? Bo przecież naród to synonim nacjonalizmu, wiara – nadal żywe pojęcie – „opium dla ludu”, patriotyzm – jeżeli już, to wszczególnej formie pt. „Orzeł może”. Jeżeli brat był tajnym współpracownikiem SB to nie można chwalić Piotra Gontarczyka iSławomira Cenckiewicza za książkę „SB aLech Wałęsa”. Jeżeli ojciec naganem umacniał władzę ludową, to trudno jest napisać artykuł obohaterstwie Żołnierzy Wyklętych. No ipo trzecie – wpływ trendów ogólnoeuropejskich, zwłaszcza wsprawach obyczajowych oraz wtemacie integracji europejskiej. Bo czy wypada, aby dziennikarka nowoczesnej telewizji była przeciwniczką aborcji albo zwolenniczką autonomii członków Unii Europejskiej? No nie wypada.


      – Ale jeżeli nawet szefowie mediów pochodzą zjednego – dość mocno zideologizowanego środowiska, to przecież nie oni piszą wszystkie teksty inie oni tworzą wszystkie audycje. Wtych koncernach pracuje kilkanaście tysięcy osób.


      Każda redakcja ma określony charakter ideowy. Czy jest możliwe, aby Bronisław Wildstein pracował w„Newsweeku”, aJacek Żakowski w„Gazecie Polskiej”? Wykluczone.


      – Oczym będą dalsze tomy serii?


      Zajmiemy się wnich korzeniami ludzi biznesu, polityków oraz luminarzy polskiej nauki. Będziemy dociekać, jak to się stało, że kariery niektórych rodów trwają nieprzerwanie od 1945 roku.


      Pokażemy także, jak przez całe lata służby specjalne wpływały na rządowe decyzje.


      Wydawca

    

  


  
    
      


      


      


      WSTĘP


      Książka ta powinna powstać przed wielu laty. Niestety, otwarcie archiwów służb specjalnych PRL nastąpiło faktycznie dopiero w2006roku, gdy prezesem Instytutu Pamięci Narodowej został śp.prof. Janusz Kurtyka, człowiek wielkiej mądrości iodwagi. Dopiero wtedy można było poznać rzeczywiste zasoby archiwów izrozumieć strach elit IIIRP przed kryjącą się wnich prawdą.


      Dopiero wówczas też można było zrozumieć, dlaczego w1992roku odwołano rząd Jana Olszewskiego idlaczego zablokowano prace nad listą osób publicznych uwikłanych we współpracę zkomunistycznymi służbami specjalnymi, którą przygotował Antoni Macierewicz, ówczesny minister spraw wewnętrznych. Dziś jest już jasne, że bez Antoniego Macierewicza, jego bezkompromisowości iprawości, nie byłoby lustracji. Dlatego przez lata ludzie opostsowieckiej mentalności usiłowali zablokować – agdy się to nie udało – ośmieszyć lustrację, co jednak skończyło się fiaskiem.


      Pierwszy rozdział książki nosi tytuł symboliczny – „Aleja Przyjaciół”. Ta mała, urokliwie położona uliczka Warszawy jest symbolem III RP – wktórej wjeden węzeł splatają się służby, media, biznes ipolityka. Tutaj swoje mieszkanie ma Adam Michnik, redaktor naczelny „Gazety Wyborczej”, polityk ibiznesmen Janusz Palikot, tutaj wreszcie znalazły siedzibę fundacje Aleksandra iJolanty Kwaśniewskich1, wktórych zasiadają izktórą współpracują byli politycy, nierzadko zarejestrowani jako tajni współpracownicy służb specjalnych PRL2. Tu zamieszkali też biznesmen i zarazem polityk Andrzej Arendarski3, prawnik Aleksander Pociej4, który reprezentował Beatę Sawicką, dziennikarz Leon Guz5 czy nieżyjący już poeta Andrzej Mandalian6. Mimo że ojca – komunistę – rozstrzelało mu NKWD, pisał „Towarzyszom zbezpieczeństwa”:


      [...]

      Śpij, majorze,

      świt niedaleko,

      widzisz:

      księżyc zaciąga wartę;

      szóstyrok już nie śpi Bezpieka,

      strzegąc ziemi

      panom wydartej.


      Brnęła noc

      przez serce,

      przez rżyska,

      kolejami się snuła,

      po torach

      iprzyszedł towarzysz Dzierżyński

      do towarzysza majora.


      […]

      Barki zdrętwiałe ból ciął,

      tętno waliło wskroniach.

      – Towarzyszu Dzierżyński,

      pozwólcie.

      Opowiem onas.


      Chyba chcecie wiedzieć,

      jak dzisiaj,

      jakie sprawy

      ijakie troski?

      Zwyciężyliśmy, towarzyszu,

      nową

      budujemy Polskę.


      […] Towarzyszu,

      wam tylko powiem,

      jakże bywa tu czasem trudno.

      Jeszcze gnieździ się różna swołocz

      po zapadłych, ciemnych powiatach,

      ale my musimy podołać,

      Rewolucja nam podpowiada.


      Major pięści zaciska

      apięści ma ciężkie, czerstwe

      iidzie Feliks Dzierżyński

      zmajorem przez gmach Bezpieczeństwa.


      [...]

      Tobie –

      Towarzyszowi zBezpieczeństwa

      poświęcam ten wiersz.

      Za Twą miłość ogromną do ludzi

      iTwych nocy bezsennych niepokój

      – za Twą troskę odzień nasz powszedni

      iwalkę codzienną opokój –

      za Twą wierność niezłomną dla Partii,

      za Twe serce – dla Partii bijące –

      ściskam Twą dłoń uzbrojoną

      isłowa przesyłam gorące.


      (1950)


      PRZYPISY


      1 Pod nr 8 wAl. Przyjaciół mieści się Fundacja „Amicus Europae” Aleksandra Kwaśniewskiego. Wtym samym budynku funkcjonuje też fundacja „Bez barier” żony b. prezydenta – Jolanty Kwaśniewskiej.


      2 Adam Daniel Rotfeld ps.„Rauf”, „Ralf”, „Serb”, „Rot” (AIPN 002082/291, AIPN 002086/758), Andrzej Załucki, b. ambasador wMoskwie, zarejestr. jako KO „Andrzej”, „Łukasz” (AIPN 001102/301) inależący razem zpłk. Tobiaszem iTomaszem Turowskim do tzw. moskiewskiego trio, czy Andrzej Majkowski (AIPN 0193/3154), który sam przyznał, iż był „tajnym iświadomym współpracownikiem organów bezpieczeństwa PRL”.


      3 Andrzej Arendarski pełnił funkcję ministra współpracy gospodarczej zzagranicą wrządzie Hanny Suchockiej. Dawny przewodniczący Stronnictwa Demokratycznego dziś jest prezesem Krajowej Izby Gospodarczej.


      4 Mec. Aleksander August Pociej to syn Władysława Augusta Pocieja, zarejestrowanego jako kontakt operacyjny MBP ops.„Lucky” (1947), później jako TW SB „Lucky” wIII Departamencie MSW. Wlatach 70. Władysław Pociej był pełnomocnikiem procesowym Piotra Filipczyńskiego (alias Peter Vogel), mordercy okrzykniętego mianem „kasjera lewicy”. Po 1990r. występował m.in. jako adwokat Bogusława Bagsika waferze Art-B, za: Niezależna.pl.


      5 Leon Guz – wpływowy wPRL dziennikarz „Trybuny Ludu”, korespondent tej gazety wRumunii.


      6 Rodzicami Andrzeja Mandaliana byli działacze komunistyczni, uczestnicy rewolucji wChinach iHiszpanii. Ojca Mandaliana – Ormianina, rozstrzelało NKWD wczasie Wielkiej Czystki. Poeta swoje zaangażowanie wkomunizm PRL tłumaczył wiarą wto, iż wszystkie błędy systemu będą naprawione, a„Wielka Utopia” zostanie tu zrealizowana.

    

  


  
    
      


      Rozdział 1

      


      ALEJA PRZYJACIÓŁ


      Jesienny wieczór 2011roku. Przed kamienicę wAlei Przyjaciół wWarszawie zajeżdża samochód, zktórego wysiada Janusz Palikot. Rozmawiając przez telefon, wchodzi do potężnego, przedwojennego budynku. Chwilę później wchodzi tam mieszkający obok Adam Michnik, któremu towarzyszy młoda kobieta.


      Fascynacja na linii Michnik–Palikot jest wzajemna. „Gazeta Wyborcza” szeroko informowała wówczas onowej inicjatywie politycznej Janusza Palikota, co widać było wjej publikacjach. Zkolei Janusz Palikot nie kryje uwielbienia dla naczelnego „GW” – nawet kupił mieszkanie tuż obok Adama Michnika.


      Kontakty Adama Michnika zJanuszem Palikotem nie dziwią – po 1989roku naczelny „GW” utrzymywał kontakty zludźmi władzy, aszczególnie ztymi, którzy wywodzili się zobozu postkomunistycznego.


      Wswojej książce „Rosyjska ruletka” Marian Zacharski1, były funkcjonariusz komunistycznego wywiadu PRL, apóźniej Urzędu Ochrony Państwa, kilka razy opisuje swoje spotkania zMichnikiem. Wpaździerniku 1994roku wdomu Mariana Zacharskiego wWilanowie odbyła się kolacja, wktórej uczestniczyli gen. Wojciech Jaruzelski, Aleksander Kwaśniewski, Adam Michnik, ówczesny szef MSW Andrzej Milczanowski, emerytowany funkcjonariusz peerelowskich służb specjalnych Henryk Jasik oraz aktorka Joanna Szczepkowska2, która 28 października 1989roku w„Dzienniku Telewizyjnym” ogłosiła: „4 czerwca 1989roku skończył się wPolsce komunizm”. Kolejne spotkanie Zacharskiego iJasika zMichnikiem miało miejsce w1996roku.


      […] Wniedzielę zatelefonował Henryk Jasik zinformacją, że redaktor Olejnik chciałaby wponiedziałek 29 kwietnia wswoim programie ogodz. 17.30 przeprowadzić ze mną wywiad. Henryk zaprosił mnie do siebie do domu, atam już czekała Monika Olejnik. [...] Zkolei wniedzielę na prośbę Adama Michnika spotkałem się uniego wdomu zRedaktor Agnieszką Kublik [...] przyjechałem tam wtowarzystwie gen. Jasika [...]


      – pisze wswojej książce gen. Zacharski3.


      WII Rzeczypospolitej wAlei Przyjaciół mieszkali przedstawiciele polskiej inteligencji, która od 1939roku swoje elity traciła wKatyniu, Powstaniu Warszawskim, wkazamatach NKWD, Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego lub Informacji Wojskowej. Ludzie, októrych pamięć upominała się wlatach 90. Liga Republikańska, aśp. Lech Kaczyński był pierwszym prezydentem wolnej Polski, który całą swoją działalnością nawiązywał do tradycji II RP. Ijest coś niezwykle tragicznie symbolicznego wtym, że prezydent Lech Kaczyński iprof. Janusz Kurtyka zginęli wroztrzaskanym TU 154 M na smoleńskim lotnisku 10 kwietnia 2010roku, gdzie lecieli wraz z94 osobami – przedstawicielami polskiej elity – by oddać hołd polskim jeńcom wojennym, ofiarom sowieckiego ludobójstwa.


      WAlei Przyjaciół – ocalałym ze zniszczeń wojennych skrawku Warszawy – mieszkania przedwojennej inteligencji zasiedlili funkcjonariusze aparatu partyjnego irepresji.


      „Wyzwoliciele” zAlei Przyjaciół


      WAlei Przyjaciół mieszkała funkcjonariuszka stalinowskiego aparatu bezpieczeństwa „krwawa” Julia „Luna” Brystygierowa zdomu Prajs, szefowa Departamentu społeczno-politycznego MBP (1945–1954), która stosowała wyjątkowo brutalne metody przesłuchań, akierowany przez nią departament uzyskał daleko idącą niezależność (posiadał m.in. własne więzienie4).


      Wluksusy opływał wswoim apartamencie płk Antosiewicz – dyrektor Departamentu kontrwywiadu MBP. Po 1939roku przeszedł szkołę NKWD wMoskwie izostał zrzucony do Polski wczasie okupacji jako agent wywiadu sowieckiego. Po wojnie był szefem UB wKatowicach iPoznaniu, apóźniej trafił do centrali warszawskiej izamieszkał wkomfortowym 6-pokojowym mieszkaniu. Luksusami cieszył się również wswoim mieszkaniu przy Alei generał Mieczysław Mietkowski, wiceminister bezpieczeństwa publicznego. Mieszkał tu iszef Wojewódzkiego Urzędu Bezpieczeństwa Publicznego we Wrocławiu (1948–1951), anastępnie Departamentu komunikacyjnego MBP (1951–1952) – Białorusin zpochodzenia – ppłk Jan Zabawski, znany zzażyłej przyjaźni zwiceministrem Romkowskim. Tu także miał swój komfortowy apartament płk Nikołaj Orechwa vel Mikołaj Kłyszko vel Mikołaj Malinowski, kierownik Wydziału Personalnego idyrektor Departamentu Kadr iSzkolenia MBP (1944–1955), zpochodzenia również Białorusin. W1920roku brał udział wBitwie Warszawskiej wszeregach Armii Czerwonej. Jego żona, Rosjanka, była osobistą stenotypistką Bieruta. Orechwa, dawny członek KC Komunistycznej Partii Zachodniej Białorusi, mimo bycia ważną figurą wresorcie Polski Ludowej, ani myślał przyjmować polskiego obywatelstwa. Po zakończeniu misji w1956roku powrócił do Związku Sowieckiego.


      Przy Al. Przyjaciół zamieszkał również kierownik Wydziału Cenzury Resortu BP (1944–1946), apóźniej dyrektor Departamentu techniki operacyjnej MBP (1951–1955), płk Michał (Mojżesz) Taboryski, ożeniony zRosjanką dawny działacz komunistyczny na Polesiu iBiałorusi. Małżeństwa zRosjankami stanowiły wówczas symbol lojalności wobec prawdziwej ojczyzny międzynarodowego proletariatu – Związku Sowieckiego.


      Nowi mieszkańcy Al. Przyjaciół mieli stąd blisko do pracy – nieopodal, wAlejach Ujazdowskich, mieścił się gmach Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego, anieco dalej, na ul. Oczki – Informacja Wojskowa. WAlejach Jerozolimskich zaś powstawała siedziba Komitetu Centralnego Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej.


      Wkomfortowym apartamencie wAlei Przyjaciół ztarasem iwidokiem na Park Ujazdowski zamieszkał m.in. Ozjasz Szechter zżoną Heleną Michnik isynem Adamem. Zamieszkał tam także Czesław Makowski zsynem Aleksandrem. Przedwojenny szewc, po wojnie został funkcjonariuszem MBP, anastępnie dyplomatą. Jego syn Aleksander Makowski był wlatach 80. jednym znajgroźniejszych funkcjonariuszy SB wwywiadzie PRL. Kierował wówczas Wydziałem XI Departamentu IMSW, który infiltrował łączność „Solidarności” zzagranicą, później stał się jednym zbohaterów Raportu zweryfikacji Wojskowych Służb Informacyjnych.


      Wtym samym domu, co rodzina Szechter-Michnik, mieszkał stalinowski minister bezpieczeństwa Stanisław Radkiewicz5.


      Wiele postaci ztego środowiska weszło wskład utworzonego w1962roku przez Adama Michnika nieformalnego dyskusyjnego Klubu Poszukiwaczy Sprzeczności Związku Młodzieży Socjalistycznej. To jeden zprzykładów bliskich więzów wśrodowisku dzieci prominentów PRL-u6, które później będą grać pierwszoplanowe role wformowaniu III RP. Oówczesnych ścisłych związkach dzieci osób stojących na szczytach władzy zapewniała wksiążce Joanny Wiszniewicz „Życie przecięte” znajoma Adama Michnika – Marta Petrusewicz:


      Niezrozumiała wydaje mi się jedna rzecz – że wczasach przedmarcowych nas jakby mało interesowało, kto znaszych rodziców, jaką rolę odgrywał wpartii iwpaństwie, kto był szefem bezpieki, akto wiceszefem ico tam robili. Znaliśmy się dobrze, mówiliśmy do nich «wujku», «ciociu», rozumiało się, że rodzice czy przyjaciele naszych rodziców to nomenklatura – ajednak nikt znas wtedy tego nie dociekał.


      Wzwiązku ztym Petrusewicz zastanawia się, czy to był rodzaj jakiegoś tabu:


      Czy myśmy się przed tą wiedzą bronili? Nie wiem, ale kiedy po latach czytałam «Onych» Torańskiej [...], to mnie najbardziej tam zaskakiwało, że tymi «onymi» dla nas są nasi rodzice właśnie – którzy dla nas byli po prostu rodzicami. Chciałabym namówić kiedyś Adama, żeby napisał coś oswoim ojcu. Coś, co by zjednej strony było taką jego konfrontacją zojcem, azdrugiej obroną ojca iwytłumaczeniem, że my, dzieci komunistów, zbuntowaliśmy się przeciw komunizmowi wsposób, który nie był sprzeczny ztym, czego nas nauczono, aprzeciwnie! – zgodny zpodstawami, jakie wnas wpojono.


      Idalej:


      Ci znaszych rodziców, którzy jeszcze żyją, milczą odwuznaczności swego komunizmu, rzadko chcą coś otym powiedzieć – co zresztą mają mówić, skoro wszystko im się zszargało? Ale my jednak kiedyś coś na ten temat musimy zsiebie wydusić. Izrobić to, póki ktoś znich jeszcze żyje. Bo potem oni nic ztego nie będą mieli. Atak niech przynajmniej wiedzą, że dzieci ich kochają7.


      Sama Marta Petrusewicz znajdowała się wcentrum tego środowiska. Jej ojciec – Kazimierz Petrusewicz (1906–1982) był synem działaczy komunistycznych, sam również jako członek wileńskiej grupy skupionej wokół komunizującego pisma „Poprostu” aktywnie uczestniczył wakcjach KZMP (od 1931roku) iKPP (od 1935). Po wojnie Petrusewicz został wiceministrem aprowizacji, apóźniej wiceszefem resortu Żeglugi. Wlatach 1949–1952 był kierownikiem Wydziału Nauki iSzkolnictwa Wyższego KC PZPR. Od 1952roku pracował wPAN, gdzie niszczył naukę polską, propagując teorie sowieckiego szarlatana Trofima Łysenki.


      Marta Petrusewicz relacjonując jak konsolidowała się grupa osób wokół Adama Michnika, która zbierała się m.in. wjej domu, tak opisuje reakcję starego komunisty:


      Itato patrząc na nich wzruszał się okropnie, bo wielu znich było dziećmi jego przedwojennych przyjaciół itowarzyszy. Patrzył na Jasia Lityńskiego imówił «Och, to syn Ryśka Perla!»8.


      Ojciec Petrusewicz nie mógł wyjść ze zdziwienia, słuchając Michnika, który wiele wiedział ojego własnej historii. Michnik znał nawet przebieg procesu, wktórym ojciec Marty Petrusewicz został skazany w1937roku wprocesie członków grupy „Poprostu”.


      Kolegami Petrusewicza zWilna byli Jerzy Putrament, Stefan Jędrychowski, Henryk Dembiński, Czesław Miłosz, Jerzy Sztachelski, Teodor Bujnicki, Maria iIrena Drzewickie. Dembiński zginął zastrzelony przez Niemców, ana Bujnickim, naczelnym sowieckiej gadzinówki „Prawda Wileńska”, wyrok za współpracę zNKWD wykonała w1944roku Armia Krajowa. Pozostali wzięli udział wsowietyzowaniu Polski. Irena Drzewicka, późniejsza żona Sztachelskiego, wyznaczona przez okupantów do Sowietu Litwy w1940roku, była zastępcą dowódcy Platerówek ds.politycznych. W1942roku została skazana za kolaborację zSowietami przez sąd Polskiego Państwa Podziemnego.


      WAlei Przyjaciół splata się świat mediów, służb ibiznesu, kształtujący politykę III RP, która wrzeczywistości jest pochodną tych środowisk. Sama zaś Aleja Przyjaciół jest szczególnym przykładem jednego ze środowisk elit III RP, dlatego zapraszamy Państwa do poznania źródeł tego środowiska, jego pochodzenia i– nie zawsze prowadzonej „zotwarta przyłbicą” – jego działalności.


      Spadkobiercy


      Sztandarowe działania „Gazety Wyborczej”, m.in. atakowanie lustracji iRaportu zweryfikacji Wojskowych Służb Informacyjnych, mają swoje uzasadnienie wżyciorysach wielu czołowych redaktorów pracujących wpiśmie Adama Michnika. Przyczyny ideologiczne to jedynie dodatek do wstydliwie skrywanych faktów, które są prawdziwym powodem przyjęcia takiej linii.


      Wiek XX pozostawił nam wspadku dwie istotne przestrogi. Pierwsza znich to przestroga przed tymi, którzy pogardzają pojęciem prawdy, dla których prawda jest mieszczańską konwencją, bądź fikcją literacką; którzy powiadają, że każdą prawdę można zrelatywizować, gdyż wszystko jest względne – dobro izło, uczciwość iłajdactwo, wolność izniewolenie


      – napisał swego czasu Adam Michnik wksiążce „Wposzukiwaniu utraconego sensu”9. Czytając chociażby antylustracyjne teksty w„Gazecie Wyborczej”, jak na ironię, słowa te można wcałości odnieść do wielu jej własnych publikacji.


      Pokolenie KPP


      Redaktorzy „Gazety Wyborczej” od początku istnienia gazety bardzo wyraźnie określili linię dziennika – żadnej lustracji idekomunizacji, a„światłe dziennikarstwo” (oczywiście takim miało być to uprawiane w„GW”) ma się odżegnywać od nacjonalizmu (co wprost można odczytać jako: od patriotyzmu). Adam Michnik atakując prawicę sięgał po stare, sprawdzone już wcześniej w„GW” wzorce, czyli straszaki. Tak jak na początku lat 90. straszył lustracją, tak niemal 20 lat później straszył prawicą.


      „Prawo iSprawiedliwość przypomina Komunistyczną Partię Polski” – stwierdził redaktor naczelny „Gazety Wyborczej” Adam Michnik10. Jego zdaniem bowiem „partia komunistyczna chciała unicestwić państwo polskie”. Stanowisko Adama Michnika jest otyle zdumiewające, że kilka lat wcześniej środowisko „GW” zoburzeniem potraktowało wypowiedź Jarosława Kaczyńskiego na temat związków rodzinnych osób pracujących wtej gazecie zKPP.


      KPP było wmoim przekonaniu najgorszym środowiskiem. Nastawienie tej ogromnej gazety wynika zukształtowania ztego środowiska


      – mówił wówczas Jarosław Kaczyński11.


      Jarosław Kaczyński postanowił zawalczyć zmoją koleżanką Heleną Łuczywo, więc ogłosił wRadiu Maryja, że reprezentuje ona «siły wywodzące się zKomunistycznej Partii Polski». Jak mógł wygłosić takie kłamstwo!


      – oburzała się po wystąpieniu Jarosława Kaczyńskiego Ewa Milewicz12. Tymczasem dokumenty świadczą otym, że część założycieli ipublicystów „GW” miała pokoleniowe związki zKPP.


      Ojcowie zKPP iUB


      Adam Michnik ijego zastępczyni Helena Łuczywo wchwili powstawania „GW” mieli niewiele ponad 40 lat. Wychowani wPRL-u, wywodzili się zrodzin okorzeniach komunistycznych.


      
        [image: ]


        Ozjasz Szechter (IPNBU 1010/5417 Eawa 68467)

      


      Ozjasz Szechter


      Ojciec Adama Michnika był członkiem Komunistycznej Partii Zachodniej Ukrainy. Kiedy IPN wswojej publikacji stwierdził, iż Ozjasz Schechter został skazany „za szpiegostwo” na rzecz Związku Sowieckiego, Adam Michnik domagał się sprostowania tej informacji, awobec odmowy skierował sprawę do sądu. Ozjasz Szechter został bowiem skazany nie za szpiegostwo, lecz za „próbę zmiany przemocą ustroju Państwa Polskiego izastąpienia go ustrojem komunistycznym oraz oderwania od państwa polskiego południowo-wschodnich województw”. Czyn ten był wówczas zagrożony wyższą karą niż szpiegostwo. Szechter miał brać udział woperacji szpiegowskiej NKWD przeciw Polsce pod kryptonimem „Koń Trojański” (wObszarze C – Zachodnim). Sąd pierwszej instancji powództwo A. Michnika oddalił, Sąd Apelacyjny zmienił wyrok sądu pierwszej instancji, na skutek czego IPN opublikował oświadczenie. Czytamy wnim m.in., że Ozjasz Szechter w1934roku został oskarżony oto, że


      «należąc do KPZU wszedł wporozumienie zinnymi osobami wcelu oderwania od Państwa Polskiego południowo-wschodnich województw iprzyłączenia ich do ZSRS, oraz wcelu zmiany przemocą ustroju Państwa Polskiego izastąpienia go ustrojem komunistyczno-radzieckim, przy czym związek ten tj. KPZU rozporządzał składami broni», tj. ozbrodnię stanu przewidzianą wart.97 §1 wzwiązku zart.93 §1 i2 polskiego kodeksu karnego z1932roku, za co został skazany wyrokiem Sądu Okręgowego wŁucku zdnia 14 kwietnia 1934roku na karę 8 lat pozbawienia wolności13.


      Działacze KPP często zwracali się przeciwko Polsce, wykonując polecenia zMoskwy. Chcieli m.in. oderwania Śląska iprzyłączenia go do Niemiec (co ciekawe, teraz „GW” aktywnie wspiera separatystyczny Ruch Autonomii Śląska).


      Helena Michnik, matka Adama, zakładała komunistyczne organizacje młodzieżowe, apo wojnie uczyła kadetów Korpusu Bezpieczeństwa Wewnętrznego ipisała stalinowskie podręczniki do historii. Ozjasz Szechter wlatach powojennych został kierownikiem Wydziału Prasowego Centralnej Rady Związków Zawodowych, atakże zastępcą redaktora naczelnego „Głosu Pracy”14.


      
        [image: ]


        Ferdynand Chaber. Podanie o zezwolenie na wyjazd za granicę

      


      Ferdynand Chaber


      Ojciec Heleny Łuczywo, Ferdynand Chaber, pod ps.„Bolek” działał wKPP itakże został skazany za działalność przeciwko Polsce. Okres IIwojny światowej spędził wZSRS, awmarcu 1945roku wrócił do Polski, by zostać kierownikiem Centralnego Biura Kontroli Prasy, Publikacji iWidowisk, czyli cenzury. Potem, aż do emerytury, pracował wKC PZPR – był m.in. zastępcą kierownika Wydziału Propagandy iPrasy.


      Nie można się dziwić, że ona [tj. Helena Łuczywo – aut.] ze swoim zapleczem kulturowym igenetycznym nie była specjalnie wrażliwa na to, że mordowano księży poroku 1981, czy że gen. Fieldorf był ofiarą mordu sądowego, wktórym brała udział sędzia Wolińska. Misją Łuczywo było ratowanie sędzi Wolińskiej iwszystkich, obojętnie jak zapisanych whistorii, Polaków żydowskiego pochodzenia przed jakimkolwiek nieszczęściem


      – tak mówił oniej dziennikarz Michał Cichy po odejściu z„GW” wdemaskatorskim wywiadzie dla „Dziennika” w2009roku15.


      
        [image: ]


        Józef Gruber, Katarzyna Gruber, Wanda Gruber

        (fotografie z podań o zezwolenie na wyjazd za granicę

      


      Józef Gruber


      Spółce Agora, wydającej „Wyborczą”, przez wiele lat prezesowała Wanda Rapaczyńska. Wczerwcu 2013roku wwieku 66 lat powróciła na to stanowisko, by – jak pisano – „uratować tonący koncern „Agory”16. Jak sama stwierdziła, jej ojciec Józef Gruber – komunista jeszcze przedwojenny, jako sekretarz zarządu Związku Patriotów Polskich wSaratowie „zajmował się robieniem rewolucji”. Po wojnie Gruber był dyrektorem iredaktorem naczelnym wPaństwowym Wydawnictwie Ekonomicznym. Matkę Katarzynę do Saratowa również skierował Zarząd Główny Związku Patriotów Polskich. Jej rodzice przyjaźnili się już wówczas zrodzicami Heleny Łuczywo. Rapaczyńska sama opisuje, wjak wpływowych kręgach PRL obracała się jej rodzina.


      Po wojnie matka Wandy Rapaczyńskiej – Katarzyna Gruber – dostała prominentną funkcję szefowania redakcji ekonomicznej wydawnictwa „Książka iWiedza”. Wlistopadzie 1968roku na fali czystek antysemickich Katarzyna Gruber uzyskała zgodę wydawnictwa „KiW” na wyjazd do Izraela17. Blisko dziesięć lat później, w1976roku, pomiędzy Ministerstwem Spraw Wewnętrznych awrocławskim Oddziałem Wojskowej Służby Wewnętrznej trwała wymiana dokumentów dotyczących Katarzyny Gruber. Zastępca wrocławskiej WSW ppłk Wacław Dziębowski wypożyczył jej akta paszportowe. Dlaczego wojskowa bezpieka zainteresowała się Katarzyną Gruber? Nie wiadomo, ponieważ wIPN zachowały się jedynie pisma przewodnie18.


      Wanda Rapaczyńska wspomina, jak wspólnie zgronem osób zrodzin wysoko sytuowanych tak wPolsce Ludowej, jak idziś uczęszczała do tej samej szkoły – liceum im. Klementa Gottwalda wWarszawie (obecnie im. Stanisława Staszica). Byli wtym gronie m.in. Jan Lityński, Irena Grudzińska czy Marek Borowski19. Wanda Rapaczyńska tak mówiła oswoim ojcu narodowości żydowskiej, który przed wojną mieszkał we Lwowie: „Zajmował się głównie robieniem rewolucji, był bardzo ideowy”. Dodała, że po wkroczeniu Niemców do Lwowa Józef Gruber udał się na Wschód, gdzie bezskutecznie szukał możliwości wstąpienia do Armii Czerwonej20. Wlatach 60. Józef Gruber był dyrektorem – redaktorem naczelnym wPaństwowych Wydawnictwach Ekonomicznych. Ze szczątkowych archiwalnych dokumentów na temat Józefa iKatarzyny Gruberów wynika, że wlatach 60. jeździli służbowo do ZSRS21.


      Wanda Gruber, studentka IVroku psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, ijej brat Tadeusz, student IIIrok wydziału elektrycznego Politechniki Warszawskiej, zrezygnowali ze studiów odpowiednio 14 i15 października 1968roku. Już 25 listopada cała rodzina Gruberów uzyskała zgodę władz PRL na wyjazd do Izraela22.


      Bolesław Gebert


      Konstanty Gebert (ps.Dawid Warszawski) od 1989roku należał do najbliższych współpracowników Michnika. Sławomir Cenckiewicz ujawnił, że ojciec Geberta Bolesław był agentem wywiadu ZSRS wKomunistycznej Partii USA. Bill Gebert (1895–1986), agent „Ataman” Wywiadu Zagranicznego Czeki23, był jednym zzałożycieli KP USA izastępcą członka Biura Politycznego Komitetu Centralnego KP USA. Popierał Sowiety w1920 iw1939roku. Tworzył wUSA siatkę agenturalną dla Sowietów. Zwerbował m.in. ekonomistę prof. Oskara Langego (ps.„Friend”). Wlatach 1960–1967 był ambasadorem PRL wTurcji24.


      
        [image: ]


        Zobowiązanie Krystyny Poznańskiej – funkcjonariusza Resortu Bezpieczeństwa PKWN, 28 XII 1944 (IPN Rz 00 48/2228 [2291/V])

      


      Zkolei matka dziennikarza „GW”, Krystyna Poznańska, przed wojną działała wKZMP, zaś wczasie wojny była wwojsku instruktorką propagandy na terenie ZSRS. W1944roku została najpierw współpracowniczką, apóźniej funkcjonariuszką Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego – współorganizowała UB wRzeszowie. Jej pierwszym mężem był Artur Starewicz, wieloletni członek Biura Politycznego KC PZPR, jeden znajbliższych współpracowników Gomułki. Szukając nazwiska „Krystyna Poznańska” wInternecie można się głównie natknąć na informację o„wieloletniej dziennikarce PAP”. Jej wcześniejsze zajęcie wUB jest ukrywane.


      Zdzisław Andrzej Kruczkowski


      Komunistyczne korzenie ma także znana zreportaży oJedwabnem Anna Bikont, od której Bronisław Komorowski wynajmował mieszkanie na potrzeby kampanii prezydenckiej25. Redaktorką „Gazety Wyborczej” jest też jej siostra – Maria Kruczkowska. Mąż Anny – Piotr Bikont – również należał do grona publicystów „GW”.


      Ojciec Anny iMarii – Zdzisław Andrzej Kruczkowski – to przedwojenny założyciel lwowskiego pisma „Sygnały”. Po wojnie współpracował z„Rzeczpospolitą” prowadzoną przez Jerzego Borejszę. Później Kruczkowski przebywał na placówkach zagranicznych delegowany przez MSZ. Po powrocie do kraju pracował wMinisterstwie Handlu Zagranicznego26. Zkolei matka dziennikarek, Wilhelmina Skulska (Lea Horowitz), była wieloletnią, zasłużoną dla PRL dziennikarką organu PZPR – „Trybuny Ludu”. Wokresie stalinizmu uchodziła za czołowego przedstawiciela prasy reżimowej27.


      Ignacy Krzemień


      Od powstania w1989roku „Gazety Wyborczej” przez wiele lat był znią związany Edward Krzemień. Najpierw jako dziennikarz polityczny, później redaktor, zastępca szefa działu krajowego, zastępca szefa działu opinie, aod lutego 2009 redaktor naczelny serwisu internetowego Wyborcza.pl. Edward Krzemień jest synem Ignacego Krzemienia, który jako obywatel sowiecki wlatach 30. walczył wHiszpanii wXIII Brygadzie28. Była to jednostka zorganizowana przez Komintern isowiecką służbę bezpieczeństwa podległa NKWD. Po wojnie Ignacy Krzemień był szefem II, anastępnie IOddziału Głównego Zarządu Informacji LWP, czyli pracował wkomunistycznym aparacie represji, apóźniej wMSZ29.


      
        [image: ]


        Ankieta płk. Ignacego Krzemienia (IPNBU 230/885) (strona1)

      


      
        [image: ]


        Ankieta płk. Ignacego Krzemienia (IPNBU 230/885) (strona2)

      


      Zkolei Edward Krzemień, według raportu Macierewicza, miał być inspirowany przez WSI do napisania artykułów mających skompromitować Radosława Sikorskiego, wówczas wiceministra obrony narodowej wrządzie Jana Olszewskiego. Odbywało się to wramach sprawy operacyjnego rozpracowania okrypt. „SZPAK”, której figurantem był właśnie Radosław Sikorski30.


      Jerzy Wilker-Skalski


      Zastępcą redaktora naczelnego „GW” Adama Michnika był Ernest Skalski, syn Jerzego Wilkera-Skalskiego iZofii Nimen-Skalskiej, działaczy KPP. Późniejszy wicenaczelny „Wyborczej” był zarejestrowany przez SB jako tajny współpracownik działający pod ps.„Alski” i„Ren”31. Skalskim zainteresował się kontrwywiad SB w1966roku. Jak wynika zakt IPN, wywiad PRL wziął go na łączność w1967roku wzwiązku zjego rocznym wyjazdem do Danii. Tam tajny współpracownik „Alski” miał osobliwą prośbę do rezydenta wywiadu „Erwina”, by umożliwił mu zapoznanie się zdziennikarzami sowieckimi przebywającymi wskandynawskim kraju. Według dokumentów IPN, trzy lata później „Alski” przechodzi ponownie na kontakt kontrwywiadu PRL zzadaniem rozpoznawania obywateli państw kapitalistycznych wWarszawie. Kontakt SB przekazywał informacje pozwalające służbie namierzać interesujące dla niej osoby. Będący wówczas redaktorem działu zagranicznego „Głosu Pracy” kontakt bezpieki zapewniał ją, iż „służy jej zawsze pomocą” ibędzie starał się referować wydarzenia zudziałem dyplomatów, wktórych będzie uczestniczył32. We wnioskach raportu SB po rozmowie operacyjnej ze źródłem pada stwierdzenie, iż współpracę zbezpieką „traktuje [on] jako obywatelski izawodowy obowiązek”. W1976roku dziennikarzem zainteresował się Departament III SB. Po analizie materiałów dotyczących TW „Rena” odstąpiono od dalszego prowadzenia sprawy. Po przejęciu materiałów SB przez UOP archiwiści stwierdzili brak wielu kart zmateriałów dotyczących dziennikarza.


      
        [image: ]


        Notatka informacyjna z15 października 1979 roku zopracowania akt sprawy tajnego współpracownika Ernesta Skalskiego (IPNBU 00191/119)

      


      Ojciec Ernesta Skalskiego – Jerzy Wilker – za działalność wKPP był przed wojną więziony. Od grudnia 1944roku był sekretarzem Zarządu Polityczno-Wychowawczego KG MO Warszawa. Wmaju 1945roku zaczął pełnić funkcję szefa wydziału personalnego KW MO Kraków33. Wtej samej komendzie szefowała wydziałowi śledczemu jego żona Zofia Nimen, która wKPP działała od 1930roku. Przez okres powojenny wkolejnych miejscach pracy pełniła funkcje wegzekutywach PZPR.


      Wżyciorysie Ernest Skalski chwalił się działalnością wZWM, ZMP, apóźniej kandydaturą do PZPR. Napisał oswoich studiach na wydziale historii Uniwersytetu Moskiewskiego ipracy wstolicy ZSRS wbiurze ds.repatriacji Polaków ztego kraju oraz ożenku zRosjanką Liją Nowikową34.


      Gdy Okrągły Stół usankcjonował wymianę władzy politycznej na kapitał, Skalski zachęcał, by oddać majątek nomenklaturze:


      To musi być oferta do całego aparatu [...] trzeba tym ludziom otworzyć możność ubiegania się oprzejmowanie na własność części majątku, którym obecnie zarządzają, jeśli dają nie gorsze od innych gwarancje jego wykorzystania. Na pewno zaś należy im obiecać co najmniej roczne wypowiedzenie zzachowaniem realnej wartości zarobków, zachowanie przywilejów niechby drażniących, wszechstronną pomoc przy podejmowaniu nowego zajęcia czy samodzielnej działalności gospodarczej. Ewentualne wcześniejsze, odpowiednio korzystniejsze emerytury. Oraz – co ważne – żadnych osobistych rozliczeń ztytułu ich wcześniejszej działalności35.


      Autor proponował więc nie tylko prywatyzację nomenklaturową, ale także całkowitą bezkarność komunistów za okres komunizmu.


      Regina Okrent


      Ze środowiskiem „GW” związana jest Ludmiła Wujec, żona Henryka Wujca, działacza UD iUW, obecnego doradcy prezydenta Bronisława Komorowskiego. Wczasach PRL Wujec zasłużyła się działaniem wZMS, apóźniej PZPR. Jej matka – Regina Okrent (lub Okręt), przedwojenna krawcowa, była działaczką najpierw Komunistycznego Związku Młodzieży (od 1929), apóźniej KPP (od 1935). Po wojnie, wlatach 1946–1949, Regina Okrent „pracowała” wUrzędzie Bezpieczeństwa wŁodzi, gdzie pierwszym jej szefem był Mieczysław Moczar. Później została dyrektorem kadr wRadiokomitecie. Od 1948roku działała wegzekutywach komórek PZPR. Ojciec Ludmiły Okrent – Oskar Okrent – także przedwojenny działacz KPP, zginął w1945roku służąc wrandze kapitana w2. Armii Wojska Polskiego.


      Mendel Kossoj


      Z„GW” związany jest Michał Komar, syn generała Wacława Komara, znanego przed wojną jako Mendel Kossoj. Przyszły generał już jako kilkunastoletni chłopak na zlecenie KPP brał udział wzabójstwach tajnych współpracowników polskiej policji. Przeszedł szkolenie wNKWD, następnie walczył wHiszpanii, apo wojnie został m.in. szefem Oddziału II Sztabu Generalnego, czyli wywiadu wojskowego, oraz szefem wywiadu cywilnego Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego.


      „Środowisko, zktórego pochodzę, to liberalna żydo-komuna”


      Te słowa Adama Michnika przytoczyło pismo „Powściągliwość iPraca” wnumerze 6 wroku 1988.


      Środowisko, zktórego pochodzę, to liberalna żydo-komuna wsensie ścisłym, bo moi rodzicewywodzili się ze środowisk żydowskich ibyli przed wojną komunistami. Być komunistą znaczyło wtedy coś więcej niż przynależność do partii – to oznaczało przynależność do pewnego języka, do pewnej kultury, fobii, namiętności


      – czytamy w„PiP”.


      Wpodobnym duchu wypowiedział się zupełnie niedawno Seweryn Blumsztajn. „Wywodziliśmy się zlewicy, która wybudowała łagry”36 – mówił wsiedzibie „GW” na promocji książki Andrzeja Friszke. Nie ma wtym wynurzeniu nic dziwnego: teść Seweryna Blumsztajna, Włodzimierz Winawer, był wWojsku Polskim wZSRS, apo wkroczeniu wojsk sowieckich do Polski w1944roku został sędzią Sądu Najwyższego. Ojciec Blumsztajna – Stefan Blumsztajn – przed wojną należał do KZMP. Jak wynika zakt IPN, odsiadywał też wyrok za działalność komunistyczną. Wojnę wraz zmatką Seweryna Blumsztajna spędził wZSRS. W1946roku oboje wrócili do Polski. Stefan Blumsztajn działał później wPZPR37.


      Wobjęciach służb


      Przez lata wgazecie Adama Michnika jeżeli już pisano odostępie do archiwów służb specjalnych PRL iotwarciu „teczek”, to wyłącznie negatywnie. Padały słowa o„seansach nienawiści” io„ludziach chorych znienawiści” – co ciekawe, takich samych sformułowań używał Wojciech Jaruzelski wprowadzając stan wojenny w1981roku, atakże wlatach późniejszych.


      Dziś już wiadomo, że „Gazecie Wyborczej” nie osamą ideologię chodzi – warchiwach służb specjalnych PRL zachowały się dokumenty na temat osób zarejestrowanych jako tajni współpracownicy, którzy byli związani z„GW”, bądź też nadal wniej pracują. Gdy w2001roku okazało się, że Lesław Maleszka był tajnym współpracownikiem Służby Bezpieczeństwa, na szefach „GW” nie zrobiło to wrażenia – mało tego, zostali zaatakowani autorzy listu – dawni koledzy Maleszki, którzy tę prawdę ujawnili.


      Pseudonimy Maleszki: „Ketman”, „Return”, „Tomek”, „Zbyszek” pojawiły się wpodpisywanych przez niego raportach dla SB, dla której pracował dobrowolnie za sowitym wynagrodzeniem. Jak wynika zarchiwów IPN – „Ketman” był jednym znajlepiej opłacanych agentów wPolsce.


      Maleszka pracując jako publicysta w„GW” wielokrotnie wypowiadał się krytycznie na temat lustracji. Wjednym ztekstów pisał oswoich obawach wobec wielu wystąpień polityków prawicowych, które rzekomo podminowują autorytet prawa ikruszą instytucje demokratycznego państwa:


      Apele orozliczenie PRL, ziście inkwizytorską pasją wzywające do dekomunizacji, lustracji, delegalizacji SdRP, zrealizować by można jedynie wwarunkach stanu wyjątkowego izawieszenia swobód obywatelskich38.


      20 czerwca 2008roku, tuż przed emisją wTVN filmu dokumentalnego autorstwa Ewy Stankiewicz iAnny Ferens pt. „Trzech kumpli”, według oficjalnego komunikatu Agory Lesław Maleszka dobrowolnie odszedł zredakcji. Jego żona zaprzeczyła jednak, by inicjatywa zakończenia współpracy zgazetą wyszła od niego39.


      W„GW” nadal publikują bądź pracują ludzie zarejestrowani przez służby specjalne PRL jako tajni współpracownicy lub kontakty operacyjne. Według dokumentów IPN, Maciej Stasiński, dziennikarz „GW”, został zarejestrowany przez Wydział IV DepartamentuIII jako TW „Omega”. Maciej Stasiński, który w1989roku m.in. relacjonował obrady Okrągłego Stołu, aktualnie pracuje wredakcji zagranicznej „GW” i– chociaż zajmuje się głównie Ameryką Południową – wstyczniu 2009 przeprowadził wywiad zJerzym Urbanem, rzecznikiem prasowym rządu Wojciecha Jaruzelskiego40.


      Waktach zachowała się kserokopia podpisanego przez niego oświadczenia z25 lipca 1977roku:


      Zobowiązuję się do udzielania pomocy organom Służby Bezpieczeństwa iMO jako formy naprawienia szkody, jakiej dopuściłem się na Starym Mieście. Jednocześnie oświadczam, że zachowam ten fakt wtajemnicy. Informacji będę udzielał wformie ustnej ipisemnej podpisując się pseudonimem «Mega». Maciej Stasiński41*.


      Otym, że został zarejestrowany przez SB, Maciej Stasiński poinformował mecenasa Jana Olszewskiego, który wówczas bronił wprocesach politycznych, oraz Zofię Romaszewską, znaną działaczkę opozycji42.


      Jednak wiele lat później, w2006roku, gdy uchwalono ustawę lustracyjną igdy „Salon” protestował przeciwko składaniu oświadczeń lustracyjnych przez dziennikarzy, Maciej Stasiński nie nagłośnił swojej historii. Aprzecież jej upublicznienie mogłoby się przyczynić do oczyszczenia środowiska dziennikarskiego ipokazać, że nie każdy, kto został zarejestrowany jako TW ipodpisał zobowiązanie, był agentem idonosicielem służb specjalnych PRL.


      Inżynierowie dusz


      „[…] drugie pokolenie, dzieci komunistów, zachowywało się często jak dzieci rozkapryszonej arystokracji. Byli przekonani, że władza rodziców jest dziedziczna, że oni, wychowani wcieplarnianych warunkach, ją przejmą”43


      prof. Paweł Wieczorkiewicz


      Kierownictwo „Gazety Wyborczej” od początku jej istnienia miało jeden cel: wychować iukształtować nowe pokolenie Polaków. Dlatego, tworząc redakcję, sięgnięto głównie po psychologów isocjologów. Nie było między nimi żadnych sporów ideologicznych – pochodzili ztych samych środowisk, często kończyli te same szkoły.


      „Gazeta Wyborcza” została powołana do istnienia przy Okrągłym Stole izzałożenia miała być gazetą polityczną. Do dziś w„GW” pracują byli posłowie Adam Michnik, Witold Gadomski iMirosław Czech. Ideologiczną linię pisma nakreślił na samym początku Michnik. Napisał, że największym zagrożeniem dla Polski są trzy fundamentalizmy: religijny, moralny inarodowy44.


      Duet


      Najważniejsze funkcje redaktorskie w„GW” powierzono ludziom zwykształceniem psychologicznym45 isocjologicznym46. Sądząc po wyniku wyborczym partii Palikota w2011roku, cel założony 22lata temu – wychowanie nowego pokolenia przez „GW” – udał im się połowicznie.


      Szefowie „GW” dbali, by wredakcji byli ludzie po studiach humanistycznych zmocnym, ideologicznym nastawianiem. Klasycznymi przykładami takich osób są Agnieszka Kublik iWojciech Czuchnowski, nazwani whumorystycznej rubryce „Zżycia koalicji, zżycia opozycji” (była wówczas wtygodniku „Wprost”) „cynglami” „Gazety Wyborczej”.


      Agnieszka Kublik wkońcu lat 80. ukończyła socjologię na Uniwersytecie Warszawskim iobroniła pracę magisterską pt. „Plotka – wybrane problemy konwersacji plotkarskiej”. Jeszcze wPRL trafiła do powołanego przez gen. Wojciecha Jaruzelskiego Centrum Badania Opinii Społecznej, którym kierował płk Stanisław Kwiatkowski (ojciec Roberta, wlatach 1996–1998 członka KRRiT, awlatach 1998–2004 prezesa Zarządu Telewizji Polskiej S.A.).


      Wojciech Czuchnowski na początku lat 90. pracował wkrakowskim „Czasie” idzienniku „Życie” – krytykowanych przez „GW” prawicowych pismach. Diametralna zmiana jego poglądów nastąpiła po rozpoczęciu przezeń pracy w„Gazecie Wyborczej”. W2002roku, już jako dziennikarz „GW”, napisał wydaną przez „Znak” książkę pt.„Blizna: proces Kurii krakowskiej 1953”, krytycznie ocenioną przez historyków.


      Jego niewątpliwą zasługą jest dotarcie do świadków oraz prześledzenie późniejszych losów osądzonych przed pięćdziesięcioma laty księży iświeckich. Problem wtym, że autor zniekształca fakty, dokonuje błędnych interpretacji iwzłym świetle stawia wiele osób nieżyjących. Ponieważ nie mogą się bronić, obowiązek ten spada na historyka.


      Autor «Blizny» wydaje się nie rozumieć, że ma do czynienia ze sprawą znakomicie przygotowaną od strony propagandowej. Powiela wykreowaną wtedy wizję, wedle której głównym oskarżonym był Kościół


      – napisał wmarcu 2003roku wrecenzji w„Tygodniku Powszechnym” Filip Musiał, historyk IPN.


      Książka była początkiem antylustracyjnej krucjaty Czuchnowskiego. To właśnie on w2005roku „ujawnił” tzw. listę Wildsteina – listę katalogową IPN, pisząc, że „ubecka lista krąży po Polsce”. Tekst sprzedany wsensacyjnym sosie nijak się miał do faktów – lista katalogowa nie była listą agentów, nie zgadzała się liczba nazwisk, aWildstein mówił okatalogu na antenie RMF wcześniej, niż opisał to Wojciech Czuchnowski.


      Jego histeryczne teksty stworzyły atmosferę, wktórej ówczesny naczelny «Rzeczpospolitej» Grzegorz Gauden zdecydował się wyrzucić Wildsteina zpracy


      – zauważył Piotr Semka na łamach „Rzeczpospolitej”.


      Wsprawie listy było prowadzone śledztwo, które ostatecznie umorzono.


      Agnieszka Kublik iWojciech Czuchnowski byli przez lata czołowymi dziennikarzami „frontu walki” w„GW”. Tropili „przestępstwa” prawicy – głównie Centralnego Biura Antykorupcyjnego wczasach, gdy jego szefem był Mariusz Kamiński, szukali winnych samobójczej śmierci Barbary Blidy wprokuraturze isłużbach specjalnych.


      Duet Kublik–Czuchnowski bardzo mocno zaangażował się wopisywanie katastrofy smoleńskiej – to właśnie Wojciech Czuchnowski był współautorem tekstu orzekomych naciskach na pilotów, które miał wywierać śp. Lech Kaczyński.


      Agnieszka Kublik, Wojciech Czuchnowski iPaweł Wroński byli także autorami tekstu, który powinien przejść do historii antydziennikarstwa. Wtekście „Awantura przed Smoleńskiem?”47 napisali, że jeden zoficerów BOR słyszał, jak gen. Andrzej Błasik, dowódca Sił Powietrznych, wwulgarnych słowach zwymyślał kpt. Arkadiusza Protasiuka, szefa załogi TU 154 M onumerze bocznym 101, acałe zajście nagrała kamera monitoringu na lotnisku wojskowym wWarszawie.


      Po wielu miesiącach okazało się, że istnieje nagranie, które dementuje te informacje48.


      Posłowie, ministrowie


      Dziennikarzami „GW” są dziś osoby, które zasiadały wcześniej wławach sejmowych. Adam Michnik był posłem Unii Demokratycznej. Złożył jedną interpelację, która dotyczyła zaopatrzenia wwodę mieszkańców Radzionkowa. Jako parlamentarzysta wsejmowych wystąpieniach bronił partyjnego establishmentu przed odebraniem mu przywilejów.


      Prostym sposobem szukania sobie popularności jest likwidowanie majątku po byłej PZPR. Jest to klasyczny zastępczy konflikt


      – grzmiał 28 kwietnia 1990roku ztrybuny sejmowej poseł Michnik.


      Chcę powiedzieć, że wniektórych głosach, oczym mówię zbólem, usłyszałem coś, co bym nazwał antykomunizmem jaskiniowym. Ja jestem antykomunistą itej jaskiniowości się boję. Ichcę powiedzieć, że dziś zpopisywaniem się tymi deklaracjami, gdzie się miesza PZPR zbłotem, przyrównuje do katyńskich morderców, mówi się, że gorsi byli niż Hitler – ja nic wspólnego nie mam inie chcę mieć49.


      Komentator „GW”, Mirosław Czech, także był posłem UD, apóźniej Unii Wolności. W2001roku wyborcy nie chcieli już jednak na niego głosować izostał publicystą gazety Michnika. Mało kto również pamięta, że czołowy komentator ekonomiczny „GW”, Witold Gadomski, zasiadał wSejmie jako poseł Kongresu Liberalno-Demokratycznego50. Był jednak mało aktywnym posłem – nie złożył ani jednej interpelacji czy zapytania.


      Inny komentator „GW”, Waldemar Kuczyński, wrządzie Tadeusza Mazowieckiego pełnił funkcję ministra przekształceń własnościowych. Teściem Waldemara Kuczyńskiego był Stefan Staszewski, wlatach 1948–1955 kierownik Wydziału Prasowego KC PZPR, mianowany później na Isekretarza Komitetu Warszawskiego partii51. Głośna była sprawa przyznania Kuczyńskiemu luksusowego, ponad 100-metrowego lokalu, który później pozyskał on na własność na zgodnych zówczesnym prawem zasadach wykupu mieszkań komunalnych52 (wpodobny zresztą sposób mieszkanie komunalne, przyznane jako służbowe, kupił Jan Krzysztof Bielecki53). Publicysta nazwał Prawo iSprawiedliwość „ruchem groźnej nadziei”. Sugerował związki znazizmem, przedstawiając go jako


      ruch zambicjami by być masowym, powstający wokół partii obliskiej totalizmowi strukturze wewnętrznej, kierowany przez otoczonego kultem przywódcę ispojony ideą nacjonalistyczną [...]54.


      PRZYPISY


      1 Marian Zacharski (ur. 1951): funkcjonariusz wywiadu PRL, aresztowany wUSA w1981r. po uzyskaniu informacji niejawnych od pracownika Hughes Aircraft Corporation, Williama H. Bella, iskazany za szpiegostwo na karę dożywotniego pozbawienia wolności. W1985r., po wymianie na 25 współpracowników wywiadu amerykańskiego więzionych wkrajach bloku wschodniego, powrócił do Polski. Prowadził czynności operacyjne waferze Olina, której pokłosiem było oskarżenie ztrybuny sejmowej przez ówczesnego szefa MSW Andrzeja Milczanowskiego premiera Józefa Oleksego (agent AWO „Piotr”), który wzwiązku podejrzeniami podał się do dymisji. Po dojściu do władzy SLD Zacharski na stałe wyjechał do Szwajcarii.


      2 M. Zacharski, Rosyjska ruletka, Poznań 2010, s.125, 127–128.


      3 Ibidem, s.508.


      4 T. M. Płużański, PPŻ „Luna” Brystygier, ASME.pl, http://www.asme.pl/104352417660440.shtml (dostęp: 25 stycznia 2003).


      5 Idem, Stefan Michnik aresztowany, ASME.pl, http://www.asme.pl/126817549954084.shtml (dostęp: 7 lipca 2013).


      6 Wopracowaniu sporządzonym przez starszego oficera Wydziału IV Departamentu III MSW, kpt. W. Komorowskiego (AIPNBU 0248/134, t. 2, s.2–7), czytamy: „Członkami tego Klubu są przeważnie synowie icórki działaczy partyjnych ipaństwowych. Podajemy niektóre znane nam nazwiska rodziców: (1) Barbara Bodalska, c. Mieczysława, obecnie Prezesa Kółek Rolniczych, (2) Helena Góralska, c. Władysława, b. kier. Wydz. Zagr. KC PZPR, obecnie ambasadora wIranie, (3) Irena Grudzińska, c. Jana, wicemin. leśnictwa, (4) Ryszard Kole, syn. wicemin. finansów, (5) Zofia Samet, córka gen. bryg. dr Leona Samet, (6) Andrzej Rutkiewicz, s.Jana, wicemin. zdrowia, (7) Wiktor Holsztyński, syn pracownika Zarządu Głównego Tow. Szkoły Sowieckiej, (8) Jan Lityński, syn wicedyr. wMin. Łączności, (9) Barbara Popiel, c. z-cy kier. Wydz. Ekonomicznego KC, (10) Danuta Strasser, (11) Edward Strasser, dzieci dyr. dep. wGłównym Urzędzie Kontroli Prasy, Publikacji iWidowisk, (12) Lena Taboryska, córka b. dyr. dep. wMBP, (13) Elżbieta Świetlik, córka b. wicemin. MBP, obecnie inspektor Wydziału Rolnego KC PZPR, (14) Bronisław Drozdowicz, s.Bronisława. Wlatach 1945–48 z-ca red. naczelnego „Głosu Ludu”, 1946–52 sekretarz premiera, 1954–57 inspektor Biura Politycznego KC, od 1955r. SGGW, kier. katedry Mikrobiologii Rolnej iprac. PAN, członek PZPR, (15) Jan Gross, s.Zygmunta doc. prac. Zakładu Higieny Psychicznej iPsychiatrii Dziecięcej Wydz. Przemysłu WSE wKatowicach, (16) Joanna Kuber, córka Wiktora z-cy red. naczelnego „Kuriera Polskiego”, członek PZPR, (17) Wojciech Babicki, syn Jadwigi Babickiej, prac. red. „Expressu Wieczornego”, członek PZPR, (18) Leon Sfard, syn Dawida – z-cy przewodniczącego Żydowskiego Instytutu Historycznego wWarszawie iczł. Zarządu Tow. Społ. Kulturalnego Żydów wPolsce, członek PZPR, matka pracuje wKC PZPR, (19) Wanda Jurkowska, córka b. dyr. dep. wMBP, (20) Krzysztof Melchior, s.Romana, b. naczelnika Wydz. wMSW, (21) Wacław Szer, s.Seweryna kier. katedry Prawa Cywilnego UW, (22) Klaudiusz Weiss, s.Edwarda – b. wicedyr. wMSW, (23) Janina Halmin, matka – Halman-Gruszczyńska Sabina pracuje wWyższej Szkole Nauk Społ. wWarszawie na stanowisku st. asystenta, (24) Paweł Wohl, syn Andrzeja – kierownika Zakładu Socjologii Społecznej Akademii Wychowania Fizycznego wWarszawie iwspółpracownik redakcji tygodnika „Polityka”, matka chłopca Apolonia pracuje wZakładzie Historii Partii KC PZPR, (25) Elżbieta Hubner, c. Józefa kierownika działu wredakcji „Ekspressu Wieczornego”, matka – Wanda pracuje wPolskim Radio jako starszy inspektor programu dla zagranicy, czł. PZPR, (26) Paula Zachczyńska, c. Henryka pracownika Przedsiębiorstwa Projektowania iDostaw Inwestycyjnych – kierownika działu tłumaczeń, matka Jadwiga, b. czł. KPP obecnie nie pracuje, (27) Włodzimierz Rabinowicz, s.Isera pracownika Instytutu Badań Jądrowych – kierownik referatu zabezpieczenia obiektów IBJ, czł. PZPR, matka Eugenia prac. Spółdzielni Pracy „Odrodzenia” st. ref. kadrowy, (28) Eleonora Ickowicz, c. Aleksandra, st. inspektor Najwyższej Izby Kontroli, (29) Perla Kacma, c. Abrama w1952r. pracownik Zjednoczenia Budownictwa Miejskiego nr 5. W1950r. pracował wKW PZPR, (30) Małgorzata Taub – ojciec nie żyje, matka – Zofia nauczycielka, (31) Marek Orleański s.Mieczysława pracownik wydawnictwa „Książka iWiedza” – kier. redakcji Zeszytów Teoretyczno-Politycznych. W1915r. [błąd bezpieki, powinno być: w1955r. – aut.] wykładowca szkoły partyjnej przy KC PZPR, (32) Józef Blass, s.Bronisława – ekonomista, dyr. generalny wMin. Finansów, (33) Helena Brus, c.Włodzimierza – ekonomista z-ca przew. Rady Ekonomicznej przy Radzie Ministrów, (34) Włodzimierz Kofman, s.Józefa – z-ca przewodniczącego Komitetu Prac iPłac, członek CRZZ, (35) Krzysztof Przenicki, s.Maksymiliana – dyr. dep. wKomitecie Budownictwa Urbanistyki iArchitektury. Wniosek: Posiadane informacje wskazują, że dotychczasowa działalność dyskusyjnego Klubu «Poszukiwaczy Sprzeczności» wywiera nieodpowiedni wpływ na młodzież. Uważamy, że należałoby zamienić opiekunów Klubu izagwarantować odpowiednią polityczną opiekę ikierownictwo”.


      7 J. Wiszniewicz, Życie przecięte. Opowieści pokolenia Marca, Warszawa 2008, s.315.


      8 Ibidem. Ryszard Perl był bratem Feliksa Perla (1871–1930), wybitnego działacza socjalistycznego iniepodległościowego, syna powstańca styczniowego. Ryszard Perl przed wojną używał nazwiska Perl-Lityński. Jan Lityński pozostał przy drugim członie.


      9 A. Michnik, Wposzukiwaniu utraconego sensu, Warszawa 2007 (fragment opublikowany w„Gazecie Wyborczej”, 19 października 2007).


      10 PiS jak KPP, wywiad Piotra Najsztuba zAdamem Michnikiem, „Wprost” 2010, nr 43.


      11 J. Kaczyński wRadiu Maryja, 15 marca 2006.


      12 E. Milewicz, „Gazeta Wyborcza”, 16 marca 2006, s.2.


      13 Depesza PAP, 23 listopada 2009.


      14 K. Szwagrzyk, „Czułem zadowolenie, wydając wyroki na wrogów...” (Stefan Michnik, 1999), „Nasz Dziennik”, 6–7 marca 2010.


      15 Wojna pokoleń przy użyciu «cyngli», wywiad Cezarego Michalskiego zMichałem Cichym, „Dziennik”, 20 lutego 2009.


      16 Biznesowa nestorka Wanda Rapaczynski wraca na ratunek «Gazety Wyborczej» iAgory, Natemat.pl, lipiec 2013, http://natemat.pl/66461,biznesowa-nestorka-wanda-rapaczynski-wraca-na-ratunek-gazety-wyborczej-i-agory


      17 Pismo zastępcy red. naczelnego „KiW” T. Kaczmarka do Biura Paszportów iDowodów Osobistych MSW zdnia 7.11.1968r., IPNBU 1268/30004.


      18 IPNBU 1268/30004.


      19 T. Torańska, Jesteśmy. Rozstania ’68, Warszawa 2008,s.270–271.


      20 Ibidem, s.263–275.


      21 IPNBU 1268/30002.


      22 Ibidem.


      23 Wywiad Zagraniczny Wszechrosyjskiej Komisji Nadzwyczajnej do Walki zKontrrewolucją iSabotażem (ros.Innostrannyj Otdieł Wsierossijskoj czriezwyczajnoj komissij po bor’bie s kontrriewolucyjej isabotażom – INO WCzKa) utworzono w1920r. W1922r. INO przeszedł do GPU NKWD, czyli do Głównego Zarządu Politycznego Ludowego Komisariatu Spraw Wewnętrznych, aw1923r. do OGPU (Zjednoczonego Głównego Zarządu Politycznego). W1934r. OGPU włączono do NKWD. Po kolejnych zmianach wywiad zagraniczny włączono w1952r. do Ministerstwa Bezpieczeństwa Państwa – MGB. Od 1954r. działał jako IZarząd Główny KGB.


      24 S. Cenckiewicz, Śladami bezpieki ipartii, Łomianki 2009, s.3–50.


      25 D. Kania, Komorowski myje okna Bikont, „Gazeta Polska”, 11 maja 2011, nr 43.


      26 Z. A. Kruczkowski – notka dot. zmarłego, „Więź” 2006, nr 10, s.146.


      27 M. Łukasiewicz, Weryfikacja. Znotatnika stanu wojennego 1981–1982, Warszawa 1994, s.77.


      28 Polacy wwojnie hiszpańskiej 1936–1939, M. Bron (red.), Wydawnictwo MON, Warszawa 1963, s.36.


      29 Raport komisji Mazura, http://pl.wikisource.org/wiki/Raport_komisji_Mazura (dostęp: 7 lipca 2013).


      30 Pełna nazwa: Raport odziałaniach żołnierzy ipracowników WSI oraz wojskowych jednostek organizacyjnych realizujących zadania wzakresie wywiadu ikontrwywiadu wojskowego przed wejściem wżycie ustawy zdnia 9 lipca 2003r. oWojskowych Służbach Informacyjnych wzakresie określonym wart.67. ust. 1 pkt 1–10 ustawy zdnia 9czerwca 2006r. „Przepisy wprowadzające ustawę oSłużbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego oraz ustawę osłużbie funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego” oraz oinnych działaniach wykraczających poza sprawy obronności państwa ibezpieczeństwa Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, dalej jako: Raport zweryfikacji WSI, s.75, http://www.raport-wsi.info/TVP.html (dostęp: 30 września 2013).


      31 Teczka personalna TW dot. Ernesta Skalskiego, AIPN 00191/119.


      32 Ibidem. Raport zprzeprowadzonej rozmowy operacyjnej, 29.09.1970.


      33 Biuletyn Informacji Publicznej IPN: Jerzy Skalski, AIPN Kr 0194/4592.


      34 Teczka personalna TW dot. Ernesta Skalskiego, AIPN 00191/119.


      35 E. Skalski, Wielki kompromis, „Gazeta Wyborcza”, 31 lipca 1989, s.3–4.


      36 Promocja książki Andrzeja Friszke pt. Anatomia Buntu (Wydawnictwo „Znak”, Kraków 2010) wsiedzibie „Gazety Wyborczej” 15 marca 2010r.


      37 AIPNBU 02041/19, t. 2, s.1–10.


      38 L. Maleszka, Historia nie lubi kompromisów, „Gazeta Wyborcza”, 11 września 1995.


      39 D. Kania, Prawda absolutna według „Wyborczej”, „Gazeta Polska”, 11 marca 2009.


      40 Teraz widzę, że trzeba się było bać, zJerzym Urbanem rozmawia Maciej Stasiński, „Gazeta Wyborcza”, 6 stycznia 2009.


      41 IPNBU00191/403.


      42 M. Stasiński, Agenta MEGA tarapaty zSB, „Gazeta Wyborcza”, 12 marca 2009, s.17. Pod artykułem zamieszczono: Informację osprawie Macieja Stasińskiego – Zofia Romaszewska, Warszawa, 18 stycznia 2006; Oświadczenie Jana Olszewskiego, 10 marca 2009.


      43 Wieczorkiewicz: Mimo wszystko Stalin nas szanował, zprof. Pawłem Wieczorkiewiczem rozmawia Robert Mazurek, „Dziennik”, 11 sierpnia 2007.


      44 D. Kania, Ludzie „Gazety”, „Gazeta Polska Codziennie”, 18 października 2011, nr 14.


      45 Piotr Pacewicz – wiceszef „GW”, redaktorzy Anna Bikont iDawid Warszawski.


      46 Rafał Zakrzewski – kierownik działu krajowego, później szef działu opinii „GW”, Agnieszka Kublik – dziennikarka ipublicystka „GW”.


      47 „Gazeta Wyborcza”, 26 lutego 2011.


      48 „Prokuratura onagraniu zOkęcia: Film bez dowodów kłótni Błasik–Protasiuk”, TVP Info, 15 marca 2011, http://tvp.info/informacje/polska/film-bez-dowodow-klotni-blasik-protasiuk/4148869


      49 Cyt. za: P. Bączek, Adaś „Guru” Michnik, „Gazeta Polska”, 16 listopada 1995.


      50 Wlatach 80. Gadomski był współtwórcą antykomunistycznego miesięcznika „Niepodległość”. Po upadku PRL związał się zKLD, zramienia którego został posłem w1991r., apo rozwiązaniu Sejmu w1993r. podjął pracę w„Gazecie Wyborczej” na propozycję Ernesta Skalskiego (wg akt SB zarejestr. jako TW „Alski”, „Ren”).


      51 Biuletyn Informacji Publicznej: Stefan Staszewski, AAN CK/VII-1427.


      52 Zob. W. Kuczyński, Zwierzenia zausznika, Warszawa 1992.


      53 Mieszkania zdużą ulgą dla kolegów, „Dziennik”, 10 sierpnia 2006.


      54 W. Kuczyński, Ruch groźnej nadziei, „Gazeta Wyborcza”, 14 kwietnia 2011.

      


      
        
          * Wprzytaczanych wksiążce dokumentach icytatach autorzy zachowali ich oryginalną pisownię, jedynie wuzasadnionych przypadkach dodając wyjaśnienia.

        

      

    

  

OEBPS/Fonts/LiberationSans-Regular.otf


OEBPS/Fonts/LiberationSerif-Regular.otf


OEBPS/Images/031.jpg
S

Biura Dowodéw Osobistych

e
ANKIETA f48/

e i v o e o s b dae

Yo, oupvatbtlss e )_{4,
Cor Pl o abymtaawe, g ity (L= 4






OEBPS/Images/_Cover2.jpg





OEBPS/Images/024.jpg





OEBPS/Fonts/LiberationSerif-Bold.otf


OEBPS/Images/026.jpg
o e A A SRODMPSCTY
|/op s o e

S R AE

Vg \(!M\A‘!;lﬂﬂ V4

b s

PG
-7





OEBPS/Images/029.jpg
R vz
291 =
SO0BOWNIAZANIR

seene. Poavadiakia. R AT LS. epitprstimt Toseres St -
steastm. Publiozasge sebewigrniy sip m 31usys epraste wilnej,demskratyomae) 1
imedlogie] Feluki, cdoeylomate svalosss bpdy mayeskish wrogt demekraosi.
“erale wykexyme body weaysticie ebswinski szusbons, R
Tejomatey ciusoome dnkraymax-d wigty Jof ade’stradag. ¥ e resgtonsenta visdemyon
a1 Sajemte sdubsemyoh bydp surem wkereny yediug praws

49 Stym sestaem = gory uprsedseny,

13215

A






OEBPS/Images/_Title.jpg
RESORTOWE DZIECI

DOROTA KANIA, JERZY TARGALSKI, MACIE) MAROSZ

FRONDA





OEBPS/Images/027.jpg





OEBPS/Fonts/LiberationSans-Bold.otf


OEBPS/Images/032.jpg
Wi
o s M-:‘u—.-._.-z‘-—' <

v Friverd s 0000 pcccieln cn sy
NSO T o e NI
s

0 e g i cDltele Ot Wit s Y Bz
o o s wmans sl __x).o
8. Coy sl w ik cn i, s, s, Medr, eres e, s X

ooy, i35 Ko By 4

st &
= L P e
S IR “é;\
o oo o %,@6__%‘
PR -

o rdwpinats

s s s
u)yﬁ ; -&S’%v-mnmn_.m&_f






OEBPS/Fonts/LiberationSerif-Italic.otf


OEBPS/Images/034.jpg
H.v

S 5 3
ot A, s )
S

NOTATKA INFORMACYJNA
R ...-:..‘a,--,

e .
it e AR X3

&
y-m--f@«w-,-_ o -“::a.,:«,:g»;;

o
OH

(\J\LQ =

o il 5 o f





