Być pisarzem – co to właściwie dziś oznacza? Odpowiedzi, jakie odnaleźć można w przekazach medialnych, nie napawają optymizmem. Podobnie jak głosy niektórych ludzi pióra, wskazujących – jak Paweł Potoroczyn czy Kaja Malanowska – na fatalną sytuację (zarówno finansową, jak i symboliczną), w jakiej znaleźli się współcześni twórcy. Czy rzeczywiście jest aż tak źle?
Czy w związku z tym, że modlitwa od zawsze była kojarzona z intymnością, ponieważ jak głosi Kazanie na Górze powinna odbywać się w ukryciu, wymaga ciszy i odosobnienia, jesteśmy w stanie rozmawiać o jednostkowym doświadczeniu religijnym? Czy można w ogóle odpowiedzieć na pytanie, jak się modlić? Czy istnieje jedna odpowiedź? Czy modlitwą to adoracja, dziecięcy rytuał, błaganie, a może poszukiwanie Boga? Może tyle modlitw, ilu ludzi?
Minibook Roberta Rynkowskiego jest próbą odpowiedzi na szereg pytań związanych z teologią. Czy teologia jest potrzebna osobom wierzącym? A może wręcz przeciwnie – to niewierzący powinni uczyć się teologii? Czy wierzący (lub niewierzący) powinni w ogóle zastanawiać się nad tym, co o sądzono np. o zbawieniu? Czy teolog zostanie zbawiony wcześniej / lepiej niż „prosta baba”? Kto w konsekwencji powinien być teologiem? Czy osoby odpowiedzialne za kształt wiary?
"Jan Józef Szczepański | Marta Kudelska Hinduizm, najstarsza i trzecia pod względem wyznawców religia świata, jest wyjątkowym zjawiskiem w historii myśli filozoficzno-religijnej. Stanowi bowiem zlepek różnych, często sprzecznych wierzeń, nie posiada spójnej doktryny oraz historycznego założyciela. Uznawanie Wedy za księgi święte, rytualizm i kastowość to tylko zewnętrzne i formalistyczne znaki rozpoznawcze hinduizmu, które jednak nie pozwalają orzekać o pełni jego istoty."...
||| Justyna Bargielska ||| Punktem zaczepienia może stać się rozmowa z sąsiadem w windzie, dociekliwe pytania uważnego kolegi syna w wieku przedszkolnym czy internetowe testy na depresję. „W 2014 życzę sobie wpadnięcia w jak najwięcej pułapek codzienności, raz, bo mam świadomość, jak łatwo leniwe myślenie może prowadzić do złego działania, a dwa, bo chcę o nich Państwu z przejęciem donosić” – pisała na początku roku Justyna Bargielska, inaugurując w ten sposób cykl felieto...
"Kapuściński | Ogdowski | Smolar Czy mamy jeszcze wojnę? Od wybuchu pierwszej wojny światowej, nie zdarzył się ani jeden rok bez poważnego konfliktu zbrojnego. Mimo doświadczeń drugiej wojny światowej – ludobójstwa na nieznaną wcześniej skalę, czasy powojenne nie przyniosły trwałej zmiany. Czyżby rację mieli ci, którzy głoszą, że to właśnie wojna jest naturalnym stanem ludzkości, od którego następują godne pochwały odstępstwa – okresy pokoju? Czy żyjemy dziś w czasie woj...
"Barbara Szacka | Anna Grabowska Teksty zamieszczone w tym minibooku są pretekstem do zastanowienia się nad tym, czym dziś jest kobiecość i męskość, czy możemy w ogóle mówić o płci, dlaczego mamy problem z gender i skąd tak na dobrą sprawę wzięła się cała histeria wokół „genderyzmu”. Próbujemy ustystematyzować pojęcia, wykonać pracę podstawową – zapoznać ludzi z gender. Jak się bowiem okazuje, przyczyna wzajemnego szkalowania i kłótni w atmosferze skandalu, wynika przed...
"Tadeusz Gadacz | Małgorzata Naimska Lektura tekstów zamieszczonych w tym minibooku uświadamia nam po raz kolejny, że wspólna jest nasza – Żydów i chrześcijan – wiara w Boga, który nie tylko stworzył człowieka, ale też nieustannie go wyzwala. Przypominają o tym najważniejsze żydowskie święta: Pesach, Szawuot, Sukkot i Jom Noraim, tzw. Straszne Dni, w których – jeśli się im uważnie przyjrzeć – można dostrzec korzeń chrześcijańskiego świętowania Paschy (i przeżywania Wielki...
"Marek M. Dziekan | Anna Krasnowolska | Janusz Danecki Postrzegając islam jedynie przez pryzmat funamentalizmu lub terroryzmu, zapominamy o tym, że jest to religia, która przekracza granice świata arabskiego. Bogactwo, które niesie mistyka i kultura islamu są zdominowane negatywną percepcją. Refleksja nad znaczeniem islamu dla chrześcijaństwa towarzyszy „Znakowi” od początku działalności, dlatego dziś przygotowaliśmy dla Państwa wybór tekstów z historii miesięcznika, które...
"Czym jest dla nas śmierć? Groźną chorobę ukrywa się wówczas, kiedy jest się wobec niej bezradnym – wyjaśnia o. Jacek Salij. Czy śmierć jest chorobą, niedoskonałością ludzkiej natury, którą współczesna medycyna stara się coraz skuteczniej przezwyciężyć? Czy człowiek ma prawo wybory chwili swojej śmierci? Na te pytania odpowiadają: teolog, bioetyk i prawnik "
"Jeść mięso jest źle dlatego, że zawirusowane, nafaszerowane sterydami i antybiotykami, genetycznie modyfikowane szkodzi zdrowiu. Tak jak odchody, które zatruwają powietrze, wody, gleby. Źle, bo praca na fermach i w rzeźniach to często praca sprzeczna z prawami człowieka. Źle, bo mięsne korporacje zwalczają rolników. Źle, bo coraz więcej osób na świecie cierpi głód, gdyż nie stać ich na zboże, którego ceny rosną wraz z rosnącym zapotrzebowaniem na paszę. Takich „źle” jest o w...
Książka amerykańskiego ekonomisty, Richarda Floridy Narodziny klasy kreatywnej sprowokowała dyskusję i pogłębioną refleksję na temat twórczego potencjału Polski. Od czasu pierwszego polskiego wydania publikacji (w roku 2010) rodzimi specjaliści zaczęli szerzej myśleć o ukutym przez Floridę pojęciu „klasa kreatywna”.
Napięcia w relacji sztuka-sacrum wciąż narastają. Porzucenie przez artystów uniwersalnych symboli i postępująca indywidualizacja twórczego wyrazu sprawiły, że pytanie o możliwość przeżycia doświadczenia religijnego poprzez kontakt dziełem teatralnym, plastycznym, filmowym czy literackim nabrało nowego znaczenia.
Czym jest kicz religijny (sakrokicz)? Dlaczego plastikowe figurki Matki Boskiej, reklamówki z podobizną Jezusa, lampy z wizerunkami świętych cieszą się w Polsce taką popularnością? Czy wszystkie wyroby sakrobiznesu są świadectwem kryzysu sztuki sakralnej? Czy można szukać korzeni tego zjawiska w religii? Jak wyznaczyć granicę pomiędzy tym, co ludyczne i ludowe a sakrokiczem?
Pytania o stan polskiego edytorstwa okazują się niezwykle istotne zarówno dla kultury jak i nauki. Zauważalne obniżenie standardów edytorskich oraz zaniedbywanie edycji krytycznych tekstów nowych to tylko niektóre z problemów zauważanych przez specjalistów. Za podstawową trudność można uznać narzucany wydawnictwom pośpiech i konieczność dostosowania się do tempa pracy nadzorującej instytucji.