Trzy sztuki teatralne Thomasa Bernharda są poświęcone wybitnemu niemieckiemu reżyserowi Clausowi Peymannowi, pełniącemu w latach 1986 – 1999 funkcję dyrektora słynnego Burgtheater, w którym zaprezentował on wiele znakomitych inscenizacji światowych arcydzieł teatralnych, a także wyreżyserował m. in. owiany aurą skandalu Heldenplatz. Bernhard, niezrównany mistrz groteskowego przerysowania, jak zwykle poddaje niesłychanie ostrej krytyce stosunki panujące w Austrii, wyśmiewa i ...
Od końca wojny w byłej Jugosławii Międzynarodowy Komitet Czerwonego Krzyża otrzymał informacje o ponad trzydziestu tysiącach zaginionych osób. Do tej pory udało się zidentyfikować jedynie około piętnastu tysięcy. Jest to kanwa opowieści Anny Kim: młody mieszkaniec Kosowa poszukuje zaginionej żony, wprowadzając bohaterkę, pracowniczkę Biura Poszukiwań, w skomplikowaną sytuację polityczną, która doprowadził do tego traumatycznego zdarzenia. Poznaje ona nie tylko codzienne życi...
Mało kto spośród myślicieli miał taki wpływ na umysły XX wieku, jak Fryderyk Nietzsche. Do jego najbardziej znanych dzieł należy Tako rzecze Zarathustra, którego nowy przekład właśnie proponujemy. W tej głęboko symbolicznej, stylizowanej na biblijną opowieści, tytułowy mędrzec głosi nietzscheańskie prawdy o ludzkiej naturze, o potrzebie jej przezwyciężenia, o afirmacji bytu i o wiecznym powrocie. Ustami Zaratustry autor podważa tradycyjne pojęcie moralności.
Pisałem o Schubercie i o Holderlinie, a nigdy nie pomyślałem o Schumannie. Wtedy nie wiedziałem jeszcze o jego miłości do obu. teraz jestem nią poruszony. Peter Hartling opowiada o życiu i śmierci rozdartego, genialnego kompozytora Roberta Schumanna (1810-1856): o jego dzieciństwie w Zwickau, o studiach i pracy w Lipsku, Heidelbergu, Dreźnie i Dusseldorfie, o spotkaniach z Heinem i Wagnerem, przyjaźni z Mendessohnem i Brahmsem, o różnych romansach i wielkiej miłości do Clary ...
W niezrównanym monologu Franza Muraua, który, otrzymawszy telegram z informacją o tragicznej śmierci rodziców i brata, jedzie z Rzymu do Wolfsegg, ogromnej rodzinnej posiadłości, by pochować zmarłych i zdecydować o przyszłym losie majątku, pisarz wygłasza zjadliwą i brawurową pod względem stylistycznym krytykę Austrii i utrzymującej się również po II wojnie światowej katolicko-narodowosocjalistycznej mentalności jej obywateli. Swoim zwyczajem autor szydzi absolutnie ze wszyst...