Czy w związku z tym, że modlitwa od zawsze była kojarzona z intymnością, ponieważ jak głosi Kazanie na Górze powinna odbywać się w ukryciu, wymaga ciszy i odosobnienia, jesteśmy w stanie rozmawiać o jednostkowym doświadczeniu religijnym? Czy można w ogóle odpowiedzieć na pytanie, jak się modlić? Czy istnieje jedna odpowiedź? Czy modlitwą to adoracja, dziecięcy rytuał, błaganie, a może poszukiwanie Boga? Może tyle modlitw, ilu ludzi?
Minibook Roberta Rynkowskiego jest próbą odpowiedzi na szereg pytań związanych z teologią. Czy teologia jest potrzebna osobom wierzącym? A może wręcz przeciwnie – to niewierzący powinni uczyć się teologii? Czy wierzący (lub niewierzący) powinni w ogóle zastanawiać się nad tym, co o sądzono np. o zbawieniu? Czy teolog zostanie zbawiony wcześniej / lepiej niż „prosta baba”? Kto w konsekwencji powinien być teologiem? Czy osoby odpowiedzialne za kształt wiary?
||| Justyna Bargielska ||| Punktem zaczepienia może stać się rozmowa z sąsiadem w windzie, dociekliwe pytania uważnego kolegi syna w wieku przedszkolnym czy internetowe testy na depresję. „W 2014 życzę sobie wpadnięcia w jak najwięcej pułapek codzienności, raz, bo mam świadomość, jak łatwo leniwe myślenie może prowadzić do złego działania, a dwa, bo chcę o nich Państwu z przejęciem donosić” – pisała na początku roku Justyna Bargielska, inaugurując w ten sposób cykl felieto...
"Kapuściński | Ogdowski | Smolar Czy mamy jeszcze wojnę? Od wybuchu pierwszej wojny światowej, nie zdarzył się ani jeden rok bez poważnego konfliktu zbrojnego. Mimo doświadczeń drugiej wojny światowej – ludobójstwa na nieznaną wcześniej skalę, czasy powojenne nie przyniosły trwałej zmiany. Czyżby rację mieli ci, którzy głoszą, że to właśnie wojna jest naturalnym stanem ludzkości, od którego następują godne pochwały odstępstwa – okresy pokoju? Czy żyjemy dziś w czasie woj...
"Barbara Szacka | Anna Grabowska Teksty zamieszczone w tym minibooku są pretekstem do zastanowienia się nad tym, czym dziś jest kobiecość i męskość, czy możemy w ogóle mówić o płci, dlaczego mamy problem z gender i skąd tak na dobrą sprawę wzięła się cała histeria wokół „genderyzmu”. Próbujemy ustystematyzować pojęcia, wykonać pracę podstawową – zapoznać ludzi z gender. Jak się bowiem okazuje, przyczyna wzajemnego szkalowania i kłótni w atmosferze skandalu, wynika przed...
"Jeść mięso jest źle dlatego, że zawirusowane, nafaszerowane sterydami i antybiotykami, genetycznie modyfikowane szkodzi zdrowiu. Tak jak odchody, które zatruwają powietrze, wody, gleby. Źle, bo praca na fermach i w rzeźniach to często praca sprzeczna z prawami człowieka. Źle, bo mięsne korporacje zwalczają rolników. Źle, bo coraz więcej osób na świecie cierpi głód, gdyż nie stać ich na zboże, którego ceny rosną wraz z rosnącym zapotrzebowaniem na paszę. Takich „źle” jest o w...
Książka amerykańskiego ekonomisty, Richarda Floridy Narodziny klasy kreatywnej sprowokowała dyskusję i pogłębioną refleksję na temat twórczego potencjału Polski. Od czasu pierwszego polskiego wydania publikacji (w roku 2010) rodzimi specjaliści zaczęli szerzej myśleć o ukutym przez Floridę pojęciu „klasa kreatywna”.
Napięcia w relacji sztuka-sacrum wciąż narastają. Porzucenie przez artystów uniwersalnych symboli i postępująca indywidualizacja twórczego wyrazu sprawiły, że pytanie o możliwość przeżycia doświadczenia religijnego poprzez kontakt dziełem teatralnym, plastycznym, filmowym czy literackim nabrało nowego znaczenia.
Czym jest kicz religijny (sakrokicz)? Dlaczego plastikowe figurki Matki Boskiej, reklamówki z podobizną Jezusa, lampy z wizerunkami świętych cieszą się w Polsce taką popularnością? Czy wszystkie wyroby sakrobiznesu są świadectwem kryzysu sztuki sakralnej? Czy można szukać korzeni tego zjawiska w religii? Jak wyznaczyć granicę pomiędzy tym, co ludyczne i ludowe a sakrokiczem?
Pytania o stan polskiego edytorstwa okazują się niezwykle istotne zarówno dla kultury jak i nauki. Zauważalne obniżenie standardów edytorskich oraz zaniedbywanie edycji krytycznych tekstów nowych to tylko niektóre z problemów zauważanych przez specjalistów. Za podstawową trudność można uznać narzucany wydawnictwom pośpiech i konieczność dostosowania się do tempa pracy nadzorującej instytucji.
Opowiadanie Łukasza Oribtowskiego, pisarza, publicystay. Autora, między innymi, powieści "Horror show" (2006), "Tracę ciepło" (2007) i "Szczęśliwa ziemia" (2013). Nominowanego do nagrody Nike i Paszportów Polityki, laureata Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” 2012.
Minibook zawiera artykuł Stanisława Lema pt. „Przyszłość otwarta na dobre i na złe”. Zagadnieniu „sztucznej inteligencji” poświęcono do dziś całe biblioteki. Podział stanowisk od siekiery dzieli wypowiedzi ekspertów i laików na obóz przekonanych, że AIda się zrealizować technicznie lub biotechnicznie, i na przeciwników, utrzymujących, że maszyny inteligencji ludzkiego typu nigdy nie osiągną. Ponieważ muszę być zwięzły, muszę być apodyktyczny – pisze Stanisław Lem. ...
Zamieszczone w społecznym mini-przewodniku miesięcznika "Znak" teksty prezentują dwa spojrzenia na Turcję: jedno zawarte w XIX-wiecznych listach Jadwigi z Działyńskich Zamoyskiej, opisującej życie, ludzi, obyczaje tego niezwykle egzotycznego wówczas kraju i drugie – pokazujące współczesne dylematy tureckiej tożsamości, a także nowe możliwości oraz wyzwania stojące przed Turcją, która mogłaby się stać jednym z głównych inicjatorów dialogu międzykulturowego.
W społecznym mini-przewodniku miesięcznika "Znak" przyglądamy się z uwagą Afryce. By wiedzieć, jak mówić o Afryce dzisiaj, musimy sięgnąć do historii i przyjrzeć się temu nieprzeniknionemu i tajemniczemu kontynetowi. W niniejszym minibooku Halina Bortnowska pisze o swoim afrykańskim doświadczeniu, a Małgorzata Szupejko próbuje znaleźć odpowiedź na pytanie, dlaczego powinniśmy interesować się Afryką.
W społecznym mini-przewodniku miesięcznika "Znak" prezentujemy trzy teksty na różny sposób podejmują temat bałkański. Stefan Wilkanowicz opisuje z niezwykłą empatią dramat wszystkich bohaterów wojny. Prezentujemy debatę o niepodległości Kosowa przeprowadził w 2008 r. z Wojciechem Stanisławskim i Moniką Izydorczyk Jan Piekło. I wreszcie tekst sprzed dwóch lat Konstantego Geberta to pytanie o przyszłość, czy uda się doprowadzić do pojednania między narodami byłej Jugosławii?
Jak mówić o Chinach? Czy można znaleźć jeden język opisu dla "państwa środka"? W jaki sposób wytłumaczyć dysonas pomiędzy rozwojem technologicznym, za którym my, Europejczycy nie możemy nadążyć, a brakiem szacunku dla podstawowych praw - praw człowieka? Jaki wpływ mają Chiny na Europę? Jak filozofia mędrców chińskich Konfucjusza i Lao Tse wpływała na myśl europejską? - Pisze w swoim eseju Zenon Szpotański. Z kolei ojciec Roman Malek wkazuje na rosnący wpływ chrześcijaństwa na...