Książka obrazkowa. Leksykon tom 1 zawierał omówienie stu czterdziestu czterech utworów, które ukazały się na przestrzeni stu pięćdziesięciu lat (od Struwwelpetera Heinricha Hoffmanna z 1845 po My Map Book Sary Fanelli i Warum? Nikolaia Popova z 1995 roku) i w tej postaci prezentował dzieje książki obrazkowej jako formy sztuki, narzędzia edukacyjnego i przedmiotu służącego rozrywce głównie młodych czytelników. Tom 2 leksykonu zawiera omówienie takiej samej liczby książek, wyda...
Spojrzenie na zwierzęta (w tym sposób ich ukazywania), ale i nieludzka perspektywa w komiksie wydają się niesłychanie istotne. Animalizacja jest zabiegiem, który w komiksie występuje częściej niż w innych mediach. To rozumienie „zwierzęcości” podlega licznym uwarunkowaniom, jak czas i miejsce powstania dzieła, ale też podporządkowanie regułom rządzącym komiksowym gatunkiem. W ramach animal studies możemy analizować zarówno sposób przedstawiania zwierząt dawno już wymarłych, ...
Książka Jakuba Turkiewicza jest wyjątkowa, ponieważ jej autor łączy kompetencje i warsztat historyka z ogromem wiedzy wieloletniego fana Gwiezdnych wojen, który zna doskonale i wielowymiarowo środowisko fandomu, a jednocześnie zachowuje dystans naukowca, który przygląda się i wnikliwie analizuje wybrane zjawiska oraz wpisuje je w szersze konteksty historii Polski powojennej i szeroko rozumianej kultury popularnej. Dzięki temu prezentowana książka stanowi drobiazgowe studium ...
Szoszana znaczy Niewinna to zapis dylematów i pytań biografistki Ginczanki, związanych z odkrywaniem ? reprezentowaniem cudzego losu. To także ujawnienie osobistej lektury tej poezji, będącej wynikiem wieloletniego z nią obcowania, ale i przekonania, że wierszy Ginczanki i jej osobowości nie wolno zamykać w jednoznacznych etykietujących formułach. To głos o prawo do indywidualnego czytania, do ujawniania w nim własnych doświadczeń i emocji. Do odnawiania znaczeń dawnych słów...
Drodzy Czytelnicy, Mogłoby się wydawać, że komiks – nic prostszego, ale aby czytelnicy mogli podziwiać kolejne albumy (których notabene z roku na rok coraz szybciej i coraz więcej przybywa), pracuje nad nimi sztab ludzi. Choć ów „sztab” ogranicza się czasem do jednej osoby (warto przeczytać wywiad Pawła Panica z Rafałem Szłapą), zazwyczaj kto inny niż artyści odpowiada za redakcyjne opracowanie gotowego dzieła, a jeszcze kto inny – za druk i promocję. Rola tych ludzi w proce...
Wprowadzenie do kognitywnej poetyki komiksu jest pierwszą na polskim gruncie próbą omówienia sposobów profesjonalnego badania elementów kompozycyjnych komiksu z perspektywy kognitywistyki, czyli nauki, którą interesują procesy poznawcze, emocje i potencjał ludzkiego mózgu mierzącego się z ogromem docierających doń informacji. Paweł Gąsowski, literaturoznawca, doktor nauk humanistycznych, badacz i znawca komiksu, ale i prawdziwy fan tej formy popkultury, za cel postawił sobie...
Odkąd Will Eisner użył terminu „powieść graficzna”, jawi się on niemalże jako komiksowy święty Graal – stanowiąc cel poszukiwań zarówno twórców, jak i badaczy opowieści obrazkowych. Nie każdy komiks jednak jest lub miał być powieścią graficzną. Chodzi tu i o artystyczną świadomość, i o cechy formalne. A bardzo często czegoś utworom brakuje bądź cechuje je jakiś nadmiar, w obu przypadkach uniemożliwiając, mimo pozorów łatwości, przyporządkowanie do najważniejszej (a przynajmni...
Ten numer jest hołdem dla Janusza Christy. Twórca zmarł niespodziewanie, zostawiając po sobie pustkę i uświadamiając nam, że dobiegła kresu pewna epoka. Bezpowrotnie. Dziękujemy Panu Januszowi za jego komiksy - w imieniu naszym oraz jego wszystkich fanów - a miał ich bardzo wielu. Chciałbym również w tym miejscu podziękować osobom, bez których udziału numer ten nie mógłby powstać, a w szczególności: P. Chriście, K. Janiczowi, A. Sobczakowi, T. Kołodziejczakowi, A. Salamońsk...
Rok 2007 obfituje w komiksowe rocznice. Redakcja Zeszytów Komiksowych postanowiła skorzystać z tej okazji i przedstawić znanych bohaterów i twórców w nowym świetle i z nowymi detalami oraz przypomnieć tych, którzy ulegli zapomnieniu. 50. rocznicę powstania obchodzą w tym roku świetnie wszystkim znani Tytus, Romek i A'tomek. Nie wyobrażaliśmy sobie numeru Zeszytów bez nawiązania do tego komiksu - publikujemy więc jeden artykuł na jego temat, kilka zainspirowanych nim krótkich...
Komiks, jako wytwór kultury, istnieje nie tylko sam w sobie, ale jego istnienie ma również wymiar społeczny. W hierarchicznych społeczeństwach ludzkich z konieczności dotyczy go również jeden z najważniejszych aspektów stosunków międzyludzkich: władza. Mówiąc o władzy, mamy na myśli nie tylko politykę albo państwowy aparat przymusu, ale także inne jej rodzaje, a zatem wszelkie sytuacje, w których jeden człowiek dominuje nad innym. Interesuje nas zatem również władza duchowa ...
W piątym numerze postanowiliśmy się zająć polskimi badaniami komiksu. Jest to zagadnienie trudne, chociażby merytorycznie - i dlatego postanowiliśmy poprosić o pomoc przede wszystkim najlepszych. Z tego względu, najistotniejszą rolę w numerze odgrywają wywiady (łącznie - 33 strony), w których czołowi badacze komiksu w naszym kraju ze szczegółami opowiadają o swojej pracy w tej dziedzinie i na jej styku z rzeczywistością pozanaukową. Uzupełniliśmy je kilkoma analizami i recenz...
Rok temu, w czwartym numerze Zeszytów pisaliśmy o dawnym komiksie polskim, jesienią - o polskich badaniach tego medium. Tym razem wracamy do współczesności i prezentujemy monografię (a może raczej: próbę monografii) Krzysztofa Gawronkiewicza. Gawronkiewicz w środowisku komiksowym owiany jest niemal legendą, ale jest też znany szerszej publiczności dzięki takim komiksom jak Mikropolis i Achtung Zelig!. Dodatkowo, artysta unika światła jupiterów i nie jest aktywny w środowisku...
Z artykułów zgromadzonych w tym tomie przebija wrażliwość na wszelkie zmiany i niuanse rzeczywistości kulturowej, społecznej, politycznej. Ich autorzy wydeptują własne ścieżki, czasem się spotykając, czasem korzystając ze wskazówek i map, każdorazowo eksplorując nowe obszary badań bądź odświeżając to , co już odkryte.
„Zeszyty Komiksowe” ukazują się dzięki dofinansowaniu Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Numer poświęcony popularnej w Polsce formie publikacji – zinom. Autorzy tekstów zamieszczonych w niniejszym numerze pochylają się nad różnymi niuansami – definicją, kwestią zależności systemowych (choćby numerów ISSN/ISBN), relacjami z undergroundem i mainstreamem, a także podobieństwa do oddolnej komiksowej twórczości internetowej. Są też artykuły przybliżające histo...
Brazylia i Portugalia związane są wspólną, często niełatwą historią. Związane są również jednym językiem, choć niektórzy twierdzą, że są to dwa zupełnie odrębne języki. Nie twierdzimy, że są to kwestie błahe, ale w 31. numerze Zeszytów Komiksowych pragniemy skupić się przede wszystkim na komiksowym porozumieniu ponad podziałami i poszukać rozwinięcia w odniesieniu do HQ (histórias em quadrinhos – nazwa komiksu w Brazylii) i do BD (banda desenhada – nazwa komiksu w Portugalii)...
Brazylia i Portugalia związane są wspólną, często niełatwą historią. Związane są również jednym językiem, choć niektórzy twierdzą, że są to dwa zupełnie odrębne języki. Nie twierdzimy, że są to kwestie błahe, ale w 31. numerze Zeszytów Komiksowych pragniemy skupić się przede wszystkim na komiksowym porozumieniu ponad podziałami i poszukać rozwinięcia w odniesieniu do HQ (histórias em quadrinhos – nazwa komiksu w Brazylii) i do BD (banda desenhada – nazwa komiksu w Portugalii)...
Niezwykła siła albo spryt, nadnaturalne zdolności lub ogromne pieniądze, działanie w pojedynkę albo w drużynie i oczywiście walka ze złem. Odwaga, poświęcenie, demony przeszłości. Jakie są komiksowe superbohaterki? Przeszły długą drogę - od żeńskich odpowiedników męskich postaci i sprawowania roli “eye candy” po pełnowartościowe bohaterki o złożonych charakterach i motywacjach. Kiedyś mniej popularne, stawiane często w rolach pobocznych postaci, dzisiaj w niczym nie ustępują ...