Opis treści
Joseph Conrad wprowadza do swych utworów m.in. konwencję femme fatale, będącą literackim odpowiednikiem mizoginicznych poglądów epoki. Jednocześnie na sposób przedstawienia przez niego relacji między kobietami a mężczyznami miała także wpływ pełna sprzeczności postawa pisarza wobec świata i ludzkiej natury. Trwało w nim nieustanne napięcie między afirmacją a sceptycyzmem. Udziela się ono również bohaterom, utrudniając im wzajemne porozumienie. Światy kobiet i mężczyzn są odmienne, dalekie od siebie. Miłosne oczarowanie okazuje się być tylko złudzeniem. Uświadamia bohaterom dzielącą ich przepaść i pogłębia samotność.
Monika Malessa-Drohomirecka jest historykiem literatury, doktorem nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, członkiem Polskiego Towarzystwa Conradowskiego. Przez wiele lat związana współpracą z „Nowymi Książkami” i „Toposem”, publikowała również w „Midraszu”, „Tygodniku Powszechnym”, „Ruchu Literackim”, „Zeszytach Filozoficznych” i „Yearbook of Conrad Studiem (Poland)”. Jest autorką wykładów literackich poświęconych twórczości Josepha Conrada oraz pisarzom I poł. XX wieku. Wiele lat sprawowała funkcję kustosza w Ośrodku Dokumentacji i Badania Twórczości Josepha Conrada na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Wydała zbiór interpretacji wybranych utworów polskiej literatury XX wieku pt. W poszukiwaniu prawdy o człowieku.