Rzadko krytyk ma okazje przeczytać równie konsekwentny zbiór poetycki. [ ... ] Wydaje się, iż przed poetą otwierają się, kolejne możliwości artystyczne, które sam szkicuje i w pewnym sensie planuje. Świadczy o tym znakomity cykl współczesnych rozmów ze śmiercią (bo to ona chyba nazwana została Mistrzem), przywodzący na myśl najlepsze strofy metafizyczne polskiej poezji. Dla poezji Bogdana Loebla trudno znaleźć analogie we współczesnej polskiej liryce. Tym bardziej zasadna wy...
Ryszard Michalski urodził się 26 października 1937 r. w Golubiu. Profesor emeritus Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, wieloletni kierownik Zakładu Historii Współczesnej i Myśli Politycznej w Instytucie Stosunków Międzynarodowych, a następnie Katedry Europeistyki na wydziale Politologii i Studiów Międzynarodowych. Wciąż aktywny zawodowo. Aktualnie wykłada w Wyższej Szkole Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu. Nauczyciel, wychowawca i promotor kilku pokoleń studentó...
Wiersze Jacka Brolika to przekraczanie lęku, poczucia bezpieczeństwa; taka postawa otwiera możliwości twórcze, albowiem bezpieczeństwo w sztuce oznacza koniec sztuki, a tym samym koniec twórczości. Szukanie poetyckiego znaku, symbolu – to poszukiwanie ekwiwalentu na swoją tożsamość; strofy wartościowego wiersza to przekaz wewnętrznych treści przeżyć poety. Słowa powiązane z emocją, wysublimowany, szlachetny ton wiersza – nasycone są nostalgią, niepokojem, trwogą przemijania...
Ryszard Michalski urodził się 26 października 1937 r. w Golubiu. Profesor emeritus Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, wieloletni kierownik Zakładu Historii Współczesnej i Myśli Politycznej w Instytucie Stosunków Międzynarodowych, a następnie Katedry Europeistyki na wydziale Politologii i Studiów Międzynarodowych. Wciąż aktywny zawodowo. Aktualnie wykłada w Wyższej Szkole Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu. Nauczyciel, wychowawca i promotor kilku pokoleń studentó...
Teresa Tomys w trakcie pisania tych poetyckich wspomnień w gruncie rzeczy walczy o ciąg swojej tożsamości. Podstawowym „narzędziem” jest kultywowanie pamięci – i to najczęściej bardzo drobiazgowo zapamiętanej. Fatum amnezji często odbiera nam raj dzieciństwa i młodości. Ale nie w tym przypadku. Dlatego te wiersze nie są zmyślone. Co ciekawe: niemal w ogóle nie ma tu faktografii historycznej. Są tu powidoki szczęśliwej radości, eudajmonistycznego pejzażu dawnych lat. Powrót do...
Maksymilian Tchoń urodzony w 1987 roku. Pochodzi z Tarnowa. Licencjat polonistyki UJ. Autor tomów: Opracowanie edytorskie (2015), Ars Poetica (2015), Całkowite zaćmienie (2015), Http (2015), Niecierpliwy (2013) oraz tomiku Życie jak poemat (2012). Pomysłodawca almanachu literackiego młodych - „Synekdocha (2015) oraz jeden z autorów almanachu „Aspiracje” i kajetu „Dziś będę poetą”. Publikuje również w internecie na łamach Biura Literackiego i portalu www.poema.pl. Pasjonuje si...
Pani Barbara Witkowska jest autorką przejmujących utworów poetyckich zawartych w trzech obszernych tomach wydanych w ostatnich latach. Tematycznie dotyczą one miłości, szczęścia i szerszych refleksji o życiu. Trzeba mieć wiele zapału, kochające serce i ogromną potrzebę wyrażania uczuć miłości do drugiej osoby, aby rozwinąć tak szeroką panoramę zachwytów, pragnień i wyrazów wdzięczności złożoną z tysięcy słów zdolnych ukształtować całe tomy poezji zawierającej jednocześnie mąd...
To poezja mająca konstrukcję, acz nie konstruowana, głęboko myślowa, acz nieprzemyślana, nie jest planowana ani się nie sączy, ale wytryska w chwilach, gdy Krzysiek opanowuje kolejny paroksyzm ciała, a już nie da rady z duchem i dobrze: może jako osiłek z dyplomami z fitness nie byłby w stanie być tak krystalicznym medium myśli. Bo to nie on mówi poezją, ale poezja mówi nim. On jest narzędziem, kto nie wierzy, niech się przekona, kto uwierzy, tym bardziej zaryzykuje. Nie sądz...
Poetka i malarka filipińska, a także socjolog w jednej osobie, którą szczególny los związał z Polską i Francją, w swej przejmującej poezji intymistycznej, a przecież wrażliwej na wszelkie przejawy rzeczywistości, nie stroni od wielkich pytań metafizycznych i sięga nawet kręgów głębokiej mistyki. I mimo dystansu, jaki dzieli Polskę od Filipin, dowodzi, jak wiele wspólnych problemów łączy te pozornie odległe kraje
Szepty nieśmiertelności to wybór przekładów najważniejszych utworów poetyckich Thomasa Stearnsa Eliota w tłumaczeniu Krzysztofa Boczkowskiego. Równie istotną częścią tomu są komentarze i objaśnienia tłumacza do utworów Eliota, napisane z wielkim znawstwem, wnikliwością i wrażliwością poetycką. Jest to jedyna monografia, nie wyłączając angielskojęzycznych, obejmująca swym komentarzem wybór całej poezji Eliota. Wspaniały przekład poezji T.S. Eliota. Najlepszy jaki istnieje w j...
Po ponad dwudziestu latach od tych pierwszych, lekceważących ćwiczeń i gier słownych oddaję Czytelnikowi wybór czterdziestu czterech wierszy, które powstały w ciągu kilkunastu ostatnich lat, od chwili pierwszego poetyckiego aktu zawierzenia. [...] Moja wizja poezji jest już dziś nieco staroświecka i niemodna. Jest wyrazem męskiej odwagi, a słowo wypowiedziane stanowi wykładnię stanów psychicznych, postawy życiowej. Nie przykładam zbyt wielkiej wagi do wirtuozerii, nie szlifuj...
Muszę się wytłumaczyć z tytułu. Oczywiście wojowanie nie pasuje zbyt do mnie. Skąd jednak krnąbrność? Jestem humanistką, a być może tacy dobrzy humaniści (bez pychy właściwej rodzajowi ludzkiemu i bez rozpaczy) to gatunek na wymarciu, a nie pod ochroną. Nie wiem. Dziś kultura czasem jest taka, jakby się coś w niej wypaliło. Chciałam się zmierzyć z historią, także tą najgorszą, z tradycją niekiedy przypominającą chaos. A jest tu i odniesienie do codzienności, do spraw rodzinny...
Zamknij drzwi…naprawdę dawno nie czytałem czegoś równie zabawnego, a jednocześnie zawierającego prawdę o naszej rodzimej rzeczywistości. Mam nadzieję, że szybko doczeka się prapremiery, bo to tekst idealny dla czworga aktorów. prof. Janusz Degler Kiedy czytam najnowsze wiersze Gały - autora Złudzeń ontycznych (2014) - liryka poraża całą przestrzeń wierszy. Jest to przestrzeń zurbanizowana - materialistyczna i metafizyczna „przyziemna i uduchowiona”.Światem tej poezji jest ...
Możliwem, istotnie, iż bardziej żem tobie bliższy w Drodze, gdy wszystko spełnia się z wolna, wzrastając w swej obiektywności, przez chwilę jakkolwiek, by na powrót ulec wiecznej współ-egzystencji czucia… – Och, jakże dźwięki miasta próbują uczynić wszystek ten zbytecznem zamiarem, zachodem nieznaczącem nic nad rozlaną dzbanem nadciężkim pustkę!...
Ela Galoch
Urodziła się w Uniejowie. Jest nauczycielką w I Liceum Ogólnokształcącym w Turku. Absolwentka teologii Katolickiego Uniwersytetu im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie (dawna ATK), studiów podyplomowych z historii (Uniwersytet Wrocławski) i oligofrenopedagogiki. Interesuje się filozofią, komputerami, lubi szybkie samochody i dużo podróżuje, ma bliski kontakt z naturą, hobbystycznie maluje.
Leszek Żuliński (ur. 1949) debiutował na łamach prasy jako poeta w 1071 roku, a jako krytyk - rok później. Przede wszystkim zajmuje się właśnie krytyką literacką, dziedzina ta zdominowała jego aktywność pisarską. Uprawia także publicystykę kulturalną i felietonistykę. Stałe felietony prowadził w pismach "Fakty", "Sztuka dla dziecka" oraz w "Aneksie" - dodatku kulturalnym do "Trybuny", a także w miesięcznikach: "Sprawy wschodnie", "Gazeta kulturalna" i w nowojorskim, polonijny...
Maksymilian Tchoń urodzony w 1987 roku. Pochodzi z Tarnowa. Licencjat polonistyki UJ. Autor tomów Całkowite zaćmienie (2015), Http (2015), Niecierpliwy (2013) oraz tomiku Życie jak poemat (2012). Publikował również w "Aspiracjach" - almanachu literackim młodych, kajecie "Dziś będę poetą" oraz w internecie na łamach Biura Literackiego i portalu www.poema.pl. Pasjonują go muzyka, sport, góry i dobra książka.
Jak ująć słowem ledwie postrzegalne przechodzenie wzajemne świetlnych fal, ich rodzenie się w kamiennym półmroku? Jak objąć zmysłem pilastrowe zręby smukłych naw? Jak dokonujące się na naszych oczach emanacje witalnych poruszeń całokształtu katedralnego gmachu? – Zmysłem zbioru tego jest możliwe oddanie związków tych, próba przerzucenia mostu między światłocieniem wieków a konsekwentną jednoznacznością, na którą jesteśmy poprzez fakt bytu, jak długo oddech nasz, skazani. Od A...
Kościół Świętego Wojciecha w Poznaniu Podanie głosi za czasów Przemysła I (1244 rok), Na wzgórzu nad wartą Grodu Wielkopolskiego, Spotkał się biskup Wojciech w Poznaniu, W drewnianej kaplicy z wiernymi na kazaniu. Stąd Wojciech udał się nawracać Prusów, Wśród pogańskich bałwanów i mrocznych lasów. Wykupiono ciało męczennika (głosi podanie), Za złote monety, za ostatnie ich posiadanie. Kościół świętego Wojciecha-postanowiono, Gród Warciański-na kolanach zań modlono. Przed nim ...
Język tych wierszy jest cudownie zmetaforyzowany; szuka swoich wywodów w obrazie imaginacji, pejzażu, w antyku, w zastanym tezaurusie kulturowości, czasami w konstelacji galaktyk. Jakby Poetka chciała ogarnąć totalną całość naszej biosfery egzystencjalnej. Gdzieś to nasze ego snuje się w takich przestrzeniach. Jedni o tym nie mają pojęcia, inni z tego powodu piszą wiersze. I z tego powodu nie po raz pierwszy możemy dzięki tej Poetce ocknąć naszą autorefleksję i popatrzeć na w...
W roku 2015 wydałem swoją trzydziestą książkę. W tym niemal połowa to były zbiory wierszy, choć sam siebie uważam raczej za krytyka literackiego. W każdym razie pracując latami w wydawnictwach i prasie kulturalnej, przez kilka dekad tkwiłem in medias res naszego życia literackiego. Moje memuary mogłoby być hitem wydawniczym, tylko nie mam ich kiedy napisać, bo nadal biorę aktywny udział w bieżącym życiu literackim, choć z trudem nadążam. Zresztą mniej mi już zależy na wspomni...
Emilia Mazurek (ur. 27 maja 1978 roku w Warszawie) – z wykształcenia romanistka, pracuje jako lektor języka francuskiego w szkołach językowych. Zamiłowanie do poezji pozostało jej z czasów studenckich, czego wyrazem było napisanie pracy dyplomowej na temat wykorzystania utworów poetyckich w glottodydaktyce. Pisanie jest jej sposobem na poznawanie i porządkowanie otaczającego świata, a poezja – jednym ze zmysłów, który pozwala odbierać oraz przetwarzać rzeczywistość. Publikowa...
Kategoria „Poezja / Dramat” zawiera utwory reprezentujące dwa rodzaje literackie. Poezja to dosyć wieloznaczny termin wywodzący się ze starożytnej Grecji. Kiedyś oznaczał ogół wszystkich dzieł literatury pięknej, obecnie za poezję uważa się wszystkie utwory pisane mową wiązaną, czyli wierszem. Dramat z kolei uznawany jest za rodzaj sztuki z pogranicza teatru i literatury, dziełem literackim jest tylko i wyłącznie w warstwie słownej – sama realizacja teatralnego widowiska jest zaliczana do szeroko pojętych sztuk teatru. W kategorii „Poezja / Dramat” znajdują się więc utwory cenionych twórców, które tworzą kanon literatury zarówno polskiej, jak i światowej. Możemy tu znaleźć poezje najwybitniejszych poetów polskich, takich jak Zbigniew Herbert, Wisława Szymborska, Czesław Miłosz czy Krzysztof Kamil Baczyński, ale także zagranicznych, jak na przykład Francesco Petrarca, Giovanni Boccaccio czy Edgar Allan Poe. Odnaleźć tu również możemy tomy poezji „Lucyfer zwycięża” Ilony Witkowskiej oraz „Zimna książka” Marty Podgórnik nominowane do Nagrody im. Wisławy Szymborskiej, a także zachwycającą poezję Rupi Kaur zebraną w zbiorach „Mleko i miód. Milk and Honey” oraz „Słońce i jej kwiaty. The Sun and Her Flowers”. Pierwsza z publikacji kanadyjsko-hinduskiej poetki to przetłumaczony na ponad 30 języków bestseller opowiadający o kobiecości, miłości, przemocy oraz stracie. Drugi zbiór Rupi Kaur skupiony jest przede wszystkim na samoświadomości i dojrzewaniu. Czytelnicy zainteresowani dramatami odnajdą tutaj klasyki literatury polskiej, jak „Balladyna” Juliusza Słowackiego, „Zemsta” Aleksandra Fredry, „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego, oraz zagranicznej, czyli takie pozycje jak „Makbet” Williama Szekspira, „Świętoszek” Moliera czy „Król Edyp” Sofoklesa. W księgarni internetowej Woblink.com znajdują się również takie utwory jak „Małe zbrodnie małżeńskie” Érica-Emmanuela Schmitta, czyli opowieść o związku dwojga kochających się niegdyś ludzi, „Czarownice z Salem” Arthura Millera czy „Narty Ojca Świętego” Jerzego Pilcha.