Większość lektur zawartych w tej książce to klasyki literatury chińskiej. Na świecie istnieją dzieła znanych pisarzy zagranicznych, takich jak: Szekspir, Cervantes, John Donne, Wiktor Hugo, Henry David Thoreau, Sándor Petöfi, Romain Rolland, Rabindranath Tagore czy Ernest Hemingway; oraz wielkich pisarzy chińskich, takich jak: Li Bai, Liu Yuxi, Lao Ona, Bing Xin i Ba Jin (prezentowana wersja książki zawiera tylko utwory chińskich autorów). Publikacja Przeglądu... to wyjątkowe...
Większość lektur zawartych w tej książce to klasyki literatury chińskiej. Na świecie istnieją dzieła znanych pisarzy zagranicznych, takich jak: Szekspir, Cervantes, John Donne, Wiktor Hugo, Henry David Thoreau, Sándor Petöfi, Romain Rolland, Rabindranath Tagore czy Ernest Hemingway; oraz wielkich pisarzy chińskich, takich jak: Li Bai, Liu Yuxi, Lao Ona, Bing Xin i Ba Jin (prezentowana wersja książki zawiera tylko utwory chińskich autorów). Publikacja Przeglądu... to wyjątkowe...
Lan Lan
być może, że powinniśmy zasadzić fasolę
na nieuprawnej ziemi i kilka jabłoni
powołać je do życia opalonymi dłońmi
Powinieneś połamać sobie zęby garścią
żwiru
by poznać co to jest mieć gardło zdolne
do śpiewu
módl się o ten rodzaj chwały -
by sprawy, które cię nękają przychylnie
się rozwiązały
Kop dalej głęboko w ziemi
w kraju splątanym intrygami
Liu Xianping jest uznawany za ojca współczesnej chińskiej literatury przyrodniczej. W swoim życiu dwukrotnie przebył Pamir (od południa i północy), trzykrotnie pustynię Taklimakan, cztery razy udał się do Wielkiego Kanionu rzeki Nujiang oraz odbył sześć wędrówek na płaskowyż Qinghai-Tibet. Przez kilka lat przemierzał góry Hengduan. Dwukrotnie odwiedził wyspy Xisha. Jego przygoda z przyrodą trwa już od 40 lat. Do jego najważniejszych dzieł należą cztery powieści opisujące właś...
Nosząc w sobie tę refleksję, postanowiłam stworzyć "Sylwetki". Opracowałam zatem scenariusze, których bohaterami uczyniłam wybitne, wrażliwe i wspaniałe postacie, które kiedyś żyły, tworzyły, kochały, przeżywały... Na Bilecie Ich Życia wydrukowano już datę i stację końcową, nie ma Ich z nami. Ożyły jednak na kartach tej książki. Wybór postaci był nieprzypadkowy - kierowałam się swoimi osobistymi gustami. Wybrałam te, które wyjątkowo polubiłam i do których zawsze che się wra...
Postanowiłam znów mówić o literaturze. Wybrałam esej. Dodałam kilka wierszy. Otóż bliska mi również filozofia jest sztuką stawiania znaków zapytania. Nauki ścisłe bywają twarde, i też bez wielu istotnych rozstrzygnięć: te rozważania o niewiarygodnych odcinkach czasu i temperaturach! Przyroda, taka skądinąd bliska, ma swoje okrucieństwa, inna nie będzie. Tymczasem literatura i sztuka mogą dać poczucie zadomowienia i więzi z innymi ludźmi. Usiłowałam sprawdzić, jak to wygląda w...
"Pogwarki z czasem" to książka utrzymana w stylu groteski. Wiele w niej przerysowań, kpiny, absurdu, szpilek wbijanych w ludzkie słabostki i humorystycznych powiedzeń. Bohater książki jest osobą samotną. Samotną z wyboru.. Mógłby zamieszkać u córki, lecz tego nie chce. Uważa, że jego fascynacja miastem szybko by wygasła. Miejskie tempo życia zaczęłoby go męczyć i denerwować. To mogłoby popsuć jego relacje z rodziną. A tego nie chce.Woli pozostać na swoim, na ojcowiźnie - z d...
Proponowana Czytelnikowi powieść Kamala Abdulli jest tłumaczeniem „z drugiej ręki”. Oryginał bowiem (Jarymczyg eljazma) powstał w języku azerbejdżańskim. Po pewnym czasie opublikowane zostały jego przekłady na język turecki, francuski i rosyjski. Ten ostatni wreszcie posłużył za podstawę tłumaczenia na język polski.
Fragment Od tłumacza
Akcja powieści rozgrywa się w połowie XXI wieku. Społeczeństwo dzieli się na trzy grupy: patrycjuszy, popularów i klony. Klony są idealnymi kopiami dzieci bogaczy. Powstały z tych samych gamet oraz gamet anonimowych dawców. Żyją w tajnych ośrodkach dorastania, służąc jako bank organów zastępczych w razie choroby lub śmierci najbogatszej warstwy społeczeństwa, czyli patrycjuszy. Patrycjusze kontrolują świat: media, banki i przemysł, tworzą prawo. Mieszkają w enklawach chronion...
„Literatura piękna” to jedna z najszerszych kategorii, głównie ze względu na to, że jej granice są bardzo niewyraźne. Książki w tej kategorii często znajdują się na styku kilku gatunków, w wielu powieściach autorzy bawią się formą, eksperymentują z wykorzystywaniem różnych stylów literackich. Za jeden z najbardziej wyrazistych polskich przykładów można uznać prozę Andrzeja Stasiuka, która ma w sobie elementy autobiografii, reportażu, eseju i opowieści na granicy snu i jawy, a czasem nawet poezji. Kategoria „Literatura piękna” zawiera w sobie dzieła najwybitniejszych pisarzy wyróżnionych prestiżowymi nagrodami międzynarodowymi – Noblem, Pulitzerem, nagrodą Goncourtów czy Man Booker Prize ‒ oraz polskimi – Literacką Nagrodą Nike, Nagrodą Kościelskich, Angelusem, Literacką Nagrodą Gdynia, Paszportem „Polityki”. W tej kategorii znajdują się dzieła zarówno klasyków literatury, jak i pisarzy współczesnych oraz młodego pokolenia. Dlatego obok takich nazwisk jak Aleksander Dumas („Trzej muszkieterowie”, „Hrabia Monte Christo”), Fiodor Dostojewski („Idiota”, „Zbrodnia i kara”), Edgar Allan Poe, Marcel Proust („W stronę Swanna”), Charles Dickens („Oliver Twist”) znajdują się Łukasz Orbitowski („Tracę ciepło”), Wojciech Kuczok („Czarna”, „Gnój”), Eleanor Catton („Wszystko, co lśni”) czy Lauren Groff („Fatum i furia”). W tej kategorii znajdą coś dla siebie zarówno kobiety, jak i mężczyźni, ludzie w podeszłym, średnim i młodym wieku. „Literatura piękna” oferuje nie tylko rozrywkę, ale również możliwość poznania innych, często bardzo odległych kultur. W wielu powieściach zaciera się granica między realizmem a fikcją, a jednym z najciekawszych nurtów z pogranicza świata materialnego i metafizycznego jest realizm magiczny, którego przedstawiciele należą do najważniejszych współczesnych pisarzy (Olga Tokarczuk, Haruki Murakami, Salman Rushdie, Jorge Luis Borges).