„Nazywają siebie dziećmi wdowy, nawiązując do biblijnej legendy o Hiramie, budowniczym Świątyni Salomona, który w Starym Testamencie występuje jako „syn wdowy”. W dobie Oświecenia określili się jako dzieci Światła — „les fils de la Lumière” — manifestując tym samym swoje związki z oświeceniową filozofią i ideałem życia. Członków wspólnoty, którą tworzą, traktują jak braci i tak też nazywają, ale zasadą braterstwa pragnęliby objąć wszystkich ludzi. Tych zaś uważają za równych ...
Jan Witold Suliga urodził się w 1951 roku w Krakowie. Studiował etnografię i indologię na Uniwersytecie Łódzkim i Uniwersytecie Warszawskim. W latach osiemdziesiątych był stypendystą stacjonarnych studiów doktoranckich w Łodzi, a potem na uniwersytecie w Ranchi w Indiach. Po powrocie z Indii został wykładowcą w Instytucie Geografii Uniwersytetu Łódzkiego. W 1990 roku uzyskał tytuł doktora nauk humanistycznych w zakresie antropologii kulturowej, pisząc pracę na temat indyjskic...
Kim jest Bogini i jakimi tajemnicami osnuty jest Jej kult? Jak stała się ikoną, którą dziś znamy? Królowa wszelkiego czarownictwa to mistyczna podróż przez labirynt osobistych doświadczeń i historii ukształtowanych m.in. przez prace tak wpływowych postaci, jak Charles Godfrey Leland, Margaret Murray, Dion Fortune, Gerald Gardner czy Doreen Valiente. Jack Chanek zaprasza nas do eksplorowania takich klasycznych dzieł jak Złota gałąź czy Biała Bogini, pokazując, w jaki sposób wp...
Książka jest gawędą historyczną o ludziach i zdarzeniach z Kielecczyzny, związanych z wolnomularstwem na przestrzeni wieków od XVIII do XXI. Ukazuje: – sylwetkę niepokornego „pana na Chlewiskach” Stanisława Sołtyka, – kulisy nieudanej inicjatywy powołania pierwszej kieleckiej loży Gwiazda Nadziei w latach 20. XIX w., – niesamowity rajd „pana na Końskich” z Warszawy do Istambułu i z powrotem, – związki z masonerią największego pisarza Kielecczzyny Stefana Żeromskiego, – masoń...
Znaczące wydaje się, że Michelet pisze o tej jednej czarownicy, jednej postaci, niezmiennej od czasów średniowiecza, ba, czasów starożytnych. Robi to w znanym już czytelnikom jego prac stylu: barwnie, z rozmachem, dramatycznie, wręcz patetycznie. Opisuje czarownictwo jako formę rebelii przeciwko zastanemu porządkowi (także porządkowi proponowanemu przez Kościół). Zniewolony, uciskany lud wykreował postać czarownicy jako remedium na wszystkie swoje opresje i nieszczęścia. Czar...