Odrażające, brudne, złe to pierwsza książka w języku polskim poświęcona w całości filmom gore: najbardziej makabrycznym i kontrowersyjnym horrorom w historii kina. Gore, gatunek przez wielu potępiany, przez innych zaś otoczony kultem, rzadko bywa przedmiotem krytycznych dyskusji. Przewodnik omawia sto wybranych tytułów, wśród których znalazły się zarówno dobrze znane kinomanom filmy Georga A. Romero czy Wesa Cravena jak i takie, których zapewne większość widzów wolałaby nie ...
Barona Frankensteina i stworzone przez niego monstrum powołała do życia literacka wyobraźnia Mary Shelley, ale dopiero za sprawą medium filmowego wątek „nowego Prometeusza”, tworzącego człowieka z kawałków zwłok, stał się jednym z najważniejszych mitów współczesności. Odkąd Boris Karloff zdefiniował wizerunek monstrum w słynnym filmie z 1931 roku, w świadomości milionów ludzi słowo „Frankenstein” zagościło jako synonim filmowego potwora, symbol całego nurtu opowieści grozy. ...
Kurosawa był rzadkim przykładem filmowca absolutnego, "myślącego kinem" na podobnej zasadzie, jak kompozytor "myśli" dźwiękiem, a literat słowem. Ta umiejętność pozwala mu na tworzenie filmów w sposób instynktowny i szczery. W stylu mistrza zapisany jest jego światopogląd, temperament, ślady wpływów literackich, muzycznych i filmowych. Niniejsza monografia stanowi próbę wgryzienia się w retorykę stylu Kurosawy. W jaki sposób opisywał on językiem kina zawiłe kwestie psycholog...