Zawarte w niniejszym wyborze prace Waltera Jacksona Onga nie były dotychczas tłumaczone na język polski. Ong to nowa, personalistyczna oferta w szerokim kręgu zagadnień, jakie nurtują współczesnych. Troska o rozumienie: siebie, drugiego człowieka, relacji międzyludzkich, ich uzależnienia od poznania spraw związanych z komunikacją, tak międzyosobową, jak między twórcą - jego dziełem i odbiorcą, ale jednocześnie diagnoza kłopotów z realizacją tych potrzeb i oczekiwań oraz propozycja drogi wyjścia.
"Przy pobieżnej, a zwłaszcza wąskiej znajomości prac Onga i zupełnym nieobeznaniu z jego osobą trudno sobie wyobrazić, jak niezwykły to człowiek. Wspominałem o imponującej erudycji, o nienasyconej nigdy ciekawości, wydaje mi się jednak, że na kształt tekstów Onga silnie oddziaływała muzyka. Uwielbiał ją od wczesnej młodości. Nauczył się grać na fortepianie, organach i rogu barytonowym (baritone horn), prowadził chóry. W dorosłym życiu szczególnie przydatna okazała się umiejętność gry na organach. W liście prywatnym z 2001 roku informował mnie, że od ponad 73 lat słucha z uwagą jazzu".
ze wstępu Józefa Japoli