Opis treści
Twórczość Muronga Xuecuna i Li Shijianga, a dokładniej sposób, w jaki przedstawiają oni przemiany zachodzące w chińskim społeczeństwie, a także ewolucja ich postaw wobec trendów modernizacyjnych, konsumpcjonizmu i wartości materialnych, doskonale nadają się do opisu rzeczywistości we współczesnych Chinach i nie tylko. Przedmioty zastępują ludzi, konsumpcja organizuje codzienność, a zakupy stają się
podstawową czynnością człowieka, wyznaczającą sposób działania i myślenia we wszelkich aspektach życia.
Neoliberalny świat konsumpcji, ukazany w powieściach obu autorów z pokolenia 70 hou, czyli urodzonych w latach 70. XX wieku, funkcjonuje według reguł opisanej przez Zygmunta Baumana płynnej nowoczesności i społeczeństwa konsumpcyjnego, zdefiniowanego przez Jeana Baudrillarda. Nękani niepewnością bohaterowie znajdują się w stanie ciągłej walki o przetrwanie, o miejsce w kręgu konsumentów. Łatwo je utracić i popaść w stan bezużyteczności, zostać człowiekiem-odpadem, pogardzanym, izolowanym, marginalizowanym. Kapitalistyczny mit okazuje się fałszywy, o awans społeczny jest trudno, niejasne są też sposoby jego uzyskania.
Książka Zofii Jakubów nie jest typową nudną opowieścią o opowieści, ponieważ mamy w niej do czynienia z błyskotliwą erudycją, umiejętną analizą kontekstów, rozległą wiedzą, znakomicie wykorzystanymi narzędziami metodologicznymi, przede wszystkim zaś z nowatorską aplikacją myśli Baumana do zdefiniowania konsumpcyjnego społeczeństwa chińskiego, odbitego w zwierciadle literatury.
Prof. dr hab. Lidia Kasarełło
Książka Zofii Jakubów będzie z pewnością ciekawą lekturą dla osób szukających nie tylko obrazu Chin i procesów zachodzących w nich przemian rynkowych i społecznych, ale przede wszystkim dla tych, którzy chcą widzieć chińskie społeczeństwo oczami Chińczyków, poznać ich uczucia i etyczne rozterki.
Dr hab. Ewa Zajdler, prof. UJ
Zofia Jakubów – absolwentka sinologii, adiunkt w Zakładzie Sinologii Uniwersytetu Warszawskiego. Swoje zainteresowania naukowe koncentruje na współczesnej literaturze chińskiej, przede wszystkim twórczości pisarzy średniego pokolenia: ich postawach wobec nowoczesności, wpływów zachodnich, wartości materialnych, konsumpcjonizmu. Zajmowała się także chińską prozą awangardową.