Dlaczego warto zatrzymać się dłużej nad Różą Wojciecha Smarzowskiego, wybrać właśnie ten utwór spośród wielu innych i poświęcić mu tekst na tyle długi i skomponowany w taki sposób, aby okazał się książką? W polskiej rzeczywistości z pewnością stała się Róża filmem o znaczącym oddziaływaniu społecznym. Zaświadczyła o tym niemalże półmilionowa widownia kinowa, niezwykle duża jak na produkcje tego rodzaju, mało widowiskowe przecież i trudne w odbiorze ze względu na drastyczność ...
Książka poświęcona kluczowemu w historii kinematografii brytyjskiej tematowi kina przełomu lat 50. i 60. W tym czasie reżyserzy (tacy jak: Tony Richardson, Lindsay Anderson, Karel Reisz, John Schlesinger i inni) zafascynowani literaturą młodych gniewnych, czerpiąc liczne inspiracje z projektów dokumentalnych (Johna Griersona, Humphreya Jenningsa i Free Cinema) oraz eksperymentów francuskiej Nowej Fali, zaczęli tworzyć nową jakość w kinie. Filmy tego nurtu w pierwszej kolejno...
Seria Klasyka Kina popularyzuje najwybitniejsze dokonania filmu polskiego, a także ukazuje polską kinematografię w kontekście europejskiej i światowej sztuki filmowej. Walorem dodatkowym prezentowanej Serii Klasyka Kina jest równoległe przygotowywanie edycji polskiej i angielskiej. Warto podkreślić oryginalność opracowania kolejnych tomików oraz ich monograficzny charakter. Każdy z nich zawiera bowiem pełny opis filmu, esej krytyczny wraz z dokładną filmografią i fotosami z ...
Jedyna w światowej literaturze przedmiotu monografia poświęcona etiudzie filmowej. „Dwaj ludzie z szafą” Romana Polańskiego są do dzisiaj zapewne najsłynniejszą studencką etiudą filmową świata. W stwierdzeniu takim nie ma żadnej przesady. Legenda tej krótkometrażówki dorównuje jej niezwykłej magii, a ta – mimo upływu dziesiątek lat – nie przestaje działać na kolejne roczniki studentów szkół filmowych i coraz to nowe pokolenia widzów. Autor książki odkrywa niecodzienną histori...
Czasopismo „Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication” jest półrocznikiem naukowym. Ukazuje się drukiem od 2003 roku. Poszczególne numery pisma mają charakter monograficzny i poświęcone są najważniejszym zjawiskom współczesnej kultury audiowizualnej. Dotyczą polskiego i światowego kina, mass mediów, fotografii oraz szeroko rozumianej kultury popularnej. W skład komitetu redakcyjnego pisma wchodzą autorzy polscy i zagra...
Monografia jest „oryginalnym i sumiennym ujęciem twórczości Marka Hłaski w kontekście stricte filmowym” (dr hab. Krzysztof Kozłowski, prof. UAM). Składa się z trzech części. Pierwsza przedstawia życie i legendę Marka Hłaski, a szczególnie te fakty i opinie, które dotyczą filmu i sytuują autora Pięknych dwudziestoletnich w pozycji pierwszego tak osobliwego pisarza pokolenia’56, a przy tym pasjonata kina, autora dialogów i scenarzysty. Literacki temperament twórcy oraz miłość d...