Główna fala
ekspresjonizmu przypada na drugie dziesięciolecie XX wieku. W ciągu
zaledwie kilku lat ekspresjonizm stopniowo zawładnął wszystkimi
obszarami sztuki. Ale już w roku 1920 Wilhelm Worringer zapowiadał jego
koniec, a rok później Yvan Goll obwieścił śmierć ekspresjonizmu.
Dramat i teatr ekspresjonistyczny wykraczają poza te wąskie ramy, z
jednej strony znajdując inspiracje we wcześniejszej twórczości
dramatycznej i zjawiskach związanych z reformą teatru, z drugiej zaś
właściwe ekspresjonizmowi środki wyrazu scenicznego widoczne są także w
późniejszych inscenizacjach.
[…] trudno jest traktować niemiecki ekspresjonizm w teatrze jako
nurt jednorodny, całkowicie spójny, określający się w jakimś nadrzędnym
manifeście czy programie i posiadający wspólny arsenał środków wyrazu
oraz strategii artystycznych. A mimo to stwierdzić wypada, że właśnie
w dramacie i teatrze ekspresjonizm wyraził się najpełniej, w sposób
dojrzały i kompleksowy, i w tych właśnie dziedzinach przyjął postać
najbardziej radykalną, wywierając wpływ na rozwój późniejszych form
dramatyczno-teatralnych.
Ebooka „Ekspresjonizm w teatrze niemieckim”, tak jak pozostałe książki w formacie elektronicznym przeczytacie w aplikacji mobilnej Woblink
na Android lub iOS
lub na innym urządzeniu obsługującym format epub lub mobi - czytnik ebooków (Pocketbook, Kindle, inkBook itd.), tablet, komputer etc. Czytaj tak, jak lubisz!
Zanim zdecydujesz się na zakup, możesz również przeczytać u nas darmowy fragment ebooka. A jeśli wolisz słuchać, sprawdź, czy książka jest dostępna w Woblink także jako audiobook (mp3).