Opis treści
To już drugi tom dramatów autorstwa Henryka Gały (ur. 1938 r. w Zalesiu k. Gostynina w Wielkopolsce). Poeta, powieściopisarz, krytyk literacki, ale także organizator kultury, od początków swojej twórczości wiele uwagi poświęcał teatrowi, był przecież m.in. aktywnym świadkiem tej epoki, której szlak w sztuce teatralnej wytyczali Grotowski, Jarocki, Szajna czy Axer. Debiutował jednoaktówką „Nadmiar” wystawioną w 1960 r. Następnie w założonym wspólnie z Jerzym Jankowskim (poetą i pisarzem historycznym) Teatrze CzłoWiek XX inscenizował dramaty (Saroyan, Gruszczyński) oraz prozę (Kafka, Różewicz, Durrenmatt), ale przede wszystkim poezję (Rilke, Brecht, Neruda), eksperymentując także z własnym teatrem wiersza. W 1972 r. objął kierownictwo literackie w Operze Wrocławskiej, dla której napisał libretto opery „Tamango” z muzyką Tadeusza Natansona, zrealizowanej w sezonie 1974/75, a także polski tekst „Czarodzieja Szmaragdowego Grodu” (wg. „Czarodzieja Oza” Bauma). W połowie lat 70. po wyjeździe z Wrocławia osiedlił się w Drozdowie nad Narwią koło Łomży. Tam powstają m.in. kolejne tomy wierszy i dwie powieści dla młodzieży. Tam także organizuje Łomżyńską Orkiestrę Kameralną im. Witolda Lutosławskiego (obecnie Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego), Teatr Lalek i festiwal Teatru w Walizce, którymi kieruje przez pierwszych pięć lat do roku 1992. Pisarz nie przestaje zajmować się dramaturgią i teatrem, czego dowodem nowy wybór dramatów zatytułowania „Czwarty dzwonek”.