Wirtualne Targi
okładka Historyczny księgozbiór kamedułów eremitów z krakowskich Bielan Spojrzenie na kulturę materialno-duchową polskich kamedułów książka | Partyka Jacek

Pobierz za darmo fragment ebooka

Produkt chwilowo niedostępny

Historyczny księgozbiór kamedułów eremitów z krakowskich Bielan Spojrzenie na kulturę materialno-duchową polskich kamedułów Partyka Jacek książka

Moja ocena:

Sprzedaje i dostarcza: SIW Znak

Dodano do koszyka

Koszyk
Promocja

Produkt niedostępny

Sprzedaje i dostarcza: SIW Znak

Opis treści

Kameduli eremici Góry Koronnej są tajemniczy, niemal nierzeczywiści w swym oderwaniu i ucieczce od świata, od jego codzienności, pogoni za nowoczesnością, zgiełku i pośpiechu. Mnisi tajemniczy, fascynujący i – a może przede wszystkim – bardzo mało znani szerszemu ogółowi. Jako eremici z zasady zamieszkiwali, przynajmniej w pierwszych wiekach istnienia swego zgromadzenia, miejsca odludne, z dala od uczęszczanych traktów, wśród lasów. Zdarzało się, że do ich eremu nie prowadził żaden bity trakt i niełatwo było tam dotrzeć pieszo czy konno (nie mówiąc już o tym, by przekroczyć mur klauzury). Nawet w chwili obecnej, w XXI wieku, można zbliżyć się do życia w kamedulskiej pustelni, udając się na kilkudniowe rekolekcje – bądź dla przemyśleń i wewnętrznej refleksji – do Bieniszewa w Wielkopolsce, niedaleko Konina. Jakkolwiek takie kamedulskie rekolekcje można odbyć również na krakowskich Bielanach, to jednak w Krakowie cywilizacja zbliżyła się do eremu na wyciągnięcie ręki. I chociaż mogłoby się wydawać, że wtargnęła już do wszystkich odludnych zakątków, to jednak pod Koninem wciąż można spróbować odnaleźć samego siebie w ciszy pustelni. Do wielkopolskiego eremu jedzie się przez las, wąską, nieutwardzoną drogą, która w czasie jesiennych czy wiosennych roztopów bez wątpienia staje się trudno przejezdna, a zasypana śniegiem – znacznie zwęża swój prześwit. Po przejechaniu mniej więcej dwóch kilometrów oczom podróżników ukazuje się polana, gdzie na Sowiej Górze stoi otoczony murem erem, a zza niego podróżnikom przypatrują się dwie wieże kościoła. W nocy erem zatapia się w przenikliwej ciszy, którą z rzadka tylko przeszywają głosy ptaków (chociaż, pomimo nazwy wzniesienia, nie są to raczej sowie pohukiwania), a definitywnie przerywa ją, jeszcze przed brzaskiem, klasztorny dzwon, który o godzinie 3.45, wzywa eremitów na modlitwę. Goście nie mają wstępu za klauzurę – mieszkają w budynku nowicjatu, dzielą za to z kamedułami modlitewny rytm dnia i, jeśli wyrażą taką ochotę, mogą również oddawać się pracy fizycznej. W obu istniejących do dzisiaj eremach, bielańskim i bieniszewskim, dominuje cisza, spokój, poczucie niemal nierzeczywistego oderwania od spraw tego świata, które czasem, ku zadziwieniu nieczęstych gości, zakłóca silnik kosiarki włączany przez eremitę pielęgnującego trawę na dziedzińcu.

Szczegółowe informacje na temat książki Historyczny księgozbiór kamedułów eremitów z krakowskich Bielan Spojrzenie na kulturę materialno-duchową polskich kamedułów

Opinie i oceny książki Historyczny księgozbiór kamedułów eremitów z krakowskich Bielan Spojrzenie na kulturę materialno-duchową polskich kamedułów

0,0

0 ocen / 0 opinii

razem z Lubimy Czytać
Oceń
Historyczny księgozbiór kamedułów eremitów z krakowskich Bielan Spojrzenie na kulturę materialno-duchową polskich kamedułów

Historyczny księgozbiór kamedułów eremitów z krakowskich Bielan Spojrzenie na kulturę materialno-duchową polskich kamedułów

Partyka Jacek,

Moja ocena:
    • Historyczny księgozbiór...

      Książka. Oprawa miękka

      34,00 zł  

    • bumerang