Opis treści
Moda to dziś słowo-klucz, pojęcie-worek, a przede wszystkim fenomen charakteryzujący specyfikę naszego świata nie tylko w sferze kultury popularnej. Również refleksja humanistyczna coraz częściej, pod wpływem formułowanych pod jej adresem postulatów innowacyjności, poznawczej atrakcyjności i odkrywczości, rozwija się w przyspieszonym i zmultiplikowanym rytmie poszukiwań, odkryć i wymiennych konceptów. Odzwierciedlają one próby opisania współczesnego świata człowieka, ciągle na nowo określającego swoje relacje ze sztuką, naturą, technologią, nauką, a koniec końców z całą możliwie szeroko pojmowaną współczesnością w jej złożoności, komplikacji i nieoczywistości. Badacze – a znaleźli się wśród nich doświadczeni teoretycy i historycy literatury, znawcy historii idei, kultury oraz sztuk wizualnych – których prace złożyły się na tom Mody. Teorie i praktyki, czytali modę jako świadectwa samoświadomości i wyraz buntu, jako przejaw nowych zjawisk, ale też jako sposób sprzeciwu wobec nich, widoczny w przypadkach, gdy moda w użyciu stawała się „modą” opatrzoną cudzysłowem, ironicznym gestem wywrotowym, demaskującym zawłaszczające i totalizujące intencje kreatorów mody. Wszystkie zaproponowane w niniejszym tomie sposoby konceptualizacji zjawiska mody, taktyki jej rozumienia, składają się na wielogłosowy, różnobarwny i fascynujący krajobraz współczesnej refleksji humanistycznej. Książka z serii Literatura i sztuka, pod redakcją Agaty Stankowskiej