okładka Pieniądzksiążka |  | Emil Zola

Pobierz za darmo fragment ebooka

Pieniądz książka

Moja ocena:

Sprzedaje i dostarcza: SIW Znak

Dodano do koszyka

Koszyk
Promocja -25%

Produkt dostępny Metody dostawy

Zamów teraz – wyślemy jeszcze dzisiaj

Sprzedaje i dostarcza: SIW Znak

Opis treści

Ponadczasowa powieść Emila Zoli "Pieniądz" w nowym wydaniu, z uwspółcześnionym językiem. Zola portretując inwestorów na giełdzie paryskiej w czasach napoleońskich uchwycił uniwersalne zachowania inwestorów. Krachy, manipulacje, chciwość. To wszystko do dziś charakteryzuje rynki finansowe.

***

Wystarczy przez jakiś czas pobyć w towarzystwie inwestorów giełdowych, posłuchać wypowiedzi analityków lub komentatorów, poczytać wypowiedzi spekulantów na forach i w mediach społecznościowych, by przekonać się, że Zola w genialny sposób uchwycił naturę ludzi próbujących swoich sił na rynkach finansowych. Postaci ukazane w Pieniądzu to nie są spekulanci i inwestorzy ze świata, który przeminął, lecz postaci uniwersalne i ponadczasowe. Gdy ludzie zmagają się z namiętnościami, jakie rodzi gra giełdowa, zachowują się niemal identycznie bez względu na to, czy są arystokratami w cylindrach na giełdzie paryskiej, inwestorami w salach dogrywek na warszawskiej giełdzie w latach dziewięćdziesiątych XX wieku, czy też spekulantami grającymi dziś za pośrednictwem smartfonów i komputerów na rynkach kryptowalut i foreksie.

Z posłowia Grzegorza Zalewskiego

Ojcowie, mężowie, kochankowie porwani namiętnym zapałem kobiet, dając teraz zlecenia swoim maklerom, powtarzali rozbrzmiewający wokół okrzyk: „Bóg tak chce!”. A za nimi tłoczyła się przerażająca masa maluczkich, gromady ciurów obozowych ciągnące za armią; namiętność, która zstąpiła z salonów do pokoi służbowych, którą mieszczanin zaraził robotnika i chłopa, rzucała w ten szaleńczy taniec milionów biednych nabywców paru skromnych akcji: stróżów mających wkrótce porzucić służbę, stare panny z kotami, emerytów prowincjonalnych żyjących za dziesięć su dziennie, księży wiejskich zubożonych przez jałmużny, całą tę masę drobniutkich rentierów, wybladłych i wynędzniałych, których każda katastrofa giełdowa wymiata za jednym zamachem, niczym zaraza morowa, i wrzuca do wspólnego grobu.

Fragment książki

Szczegółowe informacje na temat książki Pieniądz

O autorze

Emil Zola

Émile Zola (właściwie Émile Édouard Charles Antoine Zola) urodził się w 1940 roku. To francuski eseista, dziennikarz, krytyk, pisarz, jeden z najważniejszych przedstawicieli naturalizmu. Autor takich powieści jak „Germinal”, „Nana”.

Życiorys Emila Zoli

Choć Zola urodził się w Paryżu, to pochodził z rodziny o włoskich korzeniach. Do szkoły średniej w Aix-en-Provence uczęszczał wraz z Paulem Cézanne’em, który w przyszłości został jednym z najwybitniejszych francuskich malarzy. Émile interesował się literaturą od najmłodszych lat, w czasach nastoletnich czytywał głównie dzieła Wiktora Hugo. Po śmierci ojca Zola musiał podjąć się pracy zarobkowej. Wraz z matką przeniósł się do Paryża i tam podjął pracę w wydawnictwie Librairie Hachette. Pracując blisko literatury, postanowił spróbować swoich sił w pisaniu. Jego pierwszymi dziełami były dramaty – Zola napisał „Teresę Raquin” i „Spadkobierców pana Rabourdin”. Niestety oba dzieła spotkały się z negatywną krytyką.

Dorobek literacki Zoli

Zola postanowił zwrócić się ku powieści. Jego celem było stworzenie obszernego cyklu analizującego w sposób naukowy stosunki społeczne panujące w latach istnienia II Cesarstwa. Ostatecznie cykl Rougon-Macquartowie składa się z 20 powieści: „Pochodzenie rodziny Rougon-Macquartów” (1871), „Zdobycz” (1871–1872), „Brzuch Paryża” (1873), „Podbój miasta Plassans” (1874), „Grzech księdza Mouret” (1875), „Jego ekscelencja Pan Minister Rougon” (1876), „W matni” (1877), „Kartka miłości” (1878), „Nana” (1880, „Kuchenne schody” (1882), „Wszystko dla pań” (1883), „Radość życia” (1884), „Germinal” (1885), „Dzieło” (1886), „Ziemia” (1887), „Marzenie” (1888), „Bestia ludzka” (1890), „Pieniądz” (1891), „Klęska” (1892), „Doktor Pascal” (1893). Cykl stanowi obszerną panoramę francuskiego społeczeństwa, to także swoisty dokument tamtej epoki. Zola pisał go w duchu naturalizmu, swoją koncepcję pisarz zawarł w studium pt. „Powieść eksperymentalna” z 1880 roku. Choć Zola prezentował w swojej pracy założenia radykalnej obiektywności narratora i odejścia od romantycznego przepychu i rozmachu w kreacji miejsc i bohaterów, to zachował jednak niezwykłą wyobraźnię w opisach nawet najbardziej prozaicznych, często wręcz obskurnych miejsc. By w powieściach dobrze i wiernie oddać charakter opisywanego środowiska, Zola prowadził wnikliwe badania. W tym celu przebywał z robotnikami, chłopami, odwiedzał fabryki czy dworce. Dzięki temu zyskał szacunek nizin społecznych i środowisk socjalistycznych. W swoich książkach krytykował władzę oraz przesadny kult cudów i objawień. W związku z tym książki Zoli trafiły na Indeks Ksiąg Zakazanych.

Cykl "Trzy miasta"

W latach 1894-1898 ukazały się trzy książki Zoli tworzące cykl „Trzy miasta”. Głównym bohaterem serii jest Piotr Froment, katolicki ksiądz, którego dopada poważny kryzys wiary. Mężczyzna doznaje rozdarcia wewnętrznego, bowiem nie chce wykonywać funkcji kapłana bez przekonania. Wraz ze znajomą z dzieciństwa i jej rodziną udaje się na pielgrzymkę do Lourdes. Maria de Guersaint może poruszać się jedynie na wózku inwalidzkim. Jej krewni wierzą, że pielgrzymka przyniesie jej cudowne ozdrowienie. W tym samym czasie do „cudownego” miasteczka zmierzają setki, tysiące innych chorych, niepełnosprawnych i pozbawionych nadziei.

W drugiej części cyklu pt. „Rzym” Piotr Froment udaje się do stolicy Włoch. Na miejscu chce bronić swojej książki „Nowy Rzym”, którą napisał pod wpływem katolickiego socjalizmu. Froment zawarł w niej pomysły na uzdrowienie i reformę Kościoła Rzymskokatolickiego. W związku z oskarżeniami o herezję i w obawie przed rozłamem w kręgach kościelnych „Nowy Rzym” został wpisany na Indeks Ksiąg Zakazanych.

Fabułę trzeciej części cyklu Zola umiejscowił w swoim ukochanym Paryżu. To właśnie w stolicy Francji podłamany Piotr Froment postanawia poświęcić się pomaganiu innym. W tym celu wielokrotnie zapuszcza się w najbiedniejsze rejony Paryża. Z wielkim poruszeniem, strachem i współczuciem uświadamia sobie skalę ubóstwa w z pozoru bogatym i dobrze rozwiniętym Paryżu. Pod wpływem kolejnych wydarzeń i spotkań Piotr całkowicie traci złudną wiarę w religię.

Ostatnimi dziełami Zoli były książki układające się w cykl „Cztery Ewangelie”: „Płodność” (1899), „Praca” (1901), „Prawda” (wydana po śmierci pisarza w 1903 roku) i nieukończona „Sprawiedliwość”.

Zola cieszący się szacunkiem społecznym oraz uznaniem w świecie artystycznym w 1898 roku zaangażował się w obronę Alfreda Dreyfusa, żydowskiego oficera armii francuskiej niesłusznie oskarżonego o szpiegostwo i zdradę. W dzienniku paryskiego dziennika „L’Aurore” opublikował artykuł pt. „J’Accuse…!”, co po polsku oznacza „Oskarżam!”. Pisarz wytykał władzy antysemityzm, bezprawne ograniczanie wolności Dreyfusa oraz popieranie oskarżenia na pomówieniach.

Autor powieści „Germinal” zmarł cztery lata później. Oficjalną przyczyną zgonu było zatrucie tlenkiem węgla, choć w Paryżu krążyły przypuszczenia, że nie był to nieszczęśliwy wypadek ani wada konstrukcyjna instalacji gazowej.

Książki Emila Zoli w księgarni Woblink

W księgarni internetowej Woblink znajdziecie książki Emila Zoli we wszystkich formatach (ebook, audiobook, książka papierowa).

Opinie i oceny książki Pieniądz

0,0

0 ocen / 0 opinii

razem z Lubimy Czytać
Oceń
Pieniądz

Pieniądz

Emil Zola,

Moja ocena:
    • Pieniądz

      Książka. Oprawa miękka

      90,00 zł  

    • bumerang