Opis treści
Autor opracowania z wiedzą i pasją podejmuje kwestie historyczne oraz te związane z kontekstem dzieł Rafaela, genialnego mistrza włoskiego renesansu. W 13 rozdziałach, które ukazują rozwój kariery artysty – malarza, rysownika i architekta – rozpoczętej w rodzinnym Urbino, rozkwitłej we Florencji i uwieńczonej spektakularnym sukcesem w Rzymie – dostarcza informacji na wielu poziomach: od krytycznej analizy po wymowne ilustracje przewijające się równolegle do tekstu, towarzyszące narracji i nakładające się na nią. Ta obrazowa opowieść zwraca uwagę na punkty zwrotne w kształtowaniu się artystycznego języka Rafaela i towarzyszące im okoliczności i przebiega według pewnych kategorii: poprzez różne kompozycje subtelnych Madonn, psychologię portretów, teatralność świętych i mitologicznych scen, nastrój ożywionych pejzaży, spojrzenia i ekspresyjne gesty czy symboliczne dekoracje… Stanowi zatem wnikliwe studium życia i twórczości artysty, podkreślając jego niezwykłą wrażliwość i perfekcyjny warsztat. Zaprezentowane na kartach albumu liczne prace mistrza z Urbino (obrazy, freski, rysunki) są prawdziwym magnesem dla każdego, do kogo przemawia emanujący niezrównaną harmonią i głębią styl tego ponadczasowego twórcy.
Claudio Strinati, ur. w 1948 r. w Rzymie, historyk sztuki. Przez blisko 20 lat kierował Polo Museale Romano. Od 2009 r. jest jedną z osób zarządzających we włoskim Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zaangażowany w reorganizację muzeów historycznych w Wiecznym Mieście. Znawca włoskiego renesansu i manieryzmu. Autor wielu publikacji o sztuce XVI i XVII w. Projektant i organizator ważnych wystaw, w tym tej upamiętniającej 400-lecie śmierci Caravaggia.Odbiorcy:- szerokie grono czytelników zainteresowanych osobą i twórczością Rafaela, a także współczesną refleksją nad jego artystycznym dorobkiemDlaczego warto sięgnąć po tę książkę?- bogaty zbiór dzieł wielkiego mistrza: od pierwszych nastaw ołtarzowych, przez słynne Madonny i Święte Rodziny, zachwycające freski dekorujące papieskie apartamenty i willę Agostina Chigiego, portrety i rysunki oraz plany architektoniczne, po ostatni obraz-testament Przemienienie Pańskie - zaskakujący oryginalnymi spostrzeżeniami, uwagami i ocenami komentarz Claudia Strinatiego, który podejmuje próbę wyjaśnienia geniuszu Rafaela, artysty swobodnie przekraczającego w swych pracach granicę między światem przedstawionym a realnym, niejako wychodzącego poza ramy czasu i przestrzeni, oraz twórcy jedynego w swoim rodzaju kanonu piękna.