Opis treści
Słowo wstępne (Witold Kołodziejski) / 9
Wybrane działania KRRiT na rzecz równouprawnienia i walki ze szkodliwymi stereotypami w kontekście europejskim (Agnieszka Wąsowska) / 13
Wprowadzenie / 31
Rozdział 1. Metodologia i tło teoretyczne / 35
Materiał badawczy / 35
Konteksty sytuacyjne ekspozycji postaci / 37
Stereotypy kobiet / 42
Procedura kodowania / 51
Rozdział 2. W gronie rodziny i przyjaciół – ogólny wizerunek kobiet w serialach / 57
Ekspozycja czynna w serialach / 57
Ekspozycja bierna w serialach / 59
Konteksty w serialach / 60
Rozdział 3. W poszukiwaniu codziennej równowagi – kobiety w serialach obyczajowych (telenowelach) / 65
Konwencja w serialach obyczajowych / 65
Stereotypy, role i relacje w serialach obyczajowych / 67
Ekspozycja czynna w serialach obyczajowych / 71
Ekspozycja czynna w „M jak miłość” / 72
Ekspozycja czynna w „Pierwszej miłości” / 73
Ekspozycja bierna w serialach obyczajowych / 74
Ekspozycja bierna w „M jak miłość” / 75
Ekspozycja bierna w „Pierwszej miłości” / 76
Konteksty w serialach obyczajowych / 77
Konteksty w „M jak miłość” / 79
Konteksty w „Pierwszej miłości” / 82
Rozdział 4. Rekonstrukcje przeszłości – kobiety w serialach historyczno-obyczajowych / 85
Konwencja w serialach historyczno-obyczajowych / 86
Stereotypy, role i relacje w serialach historyczno-obyczajowych / 88
Ekspozycja czynna w serialach historyczno-obyczajowych / 95
Ekspozycja czynna w „Koronie królów” / 95
Ekspozycja czynna w „Wojennych dziewczynach” / 96
Ekspozycja bierna w serialach historyczno-obyczajowych / 96
Ekspozycja bierna w „Koronie królów” / 98
Ekspozycja bierna w „Wojennych dziewczynach” / 99
Konteksty w serialach historyczno-obyczajowych / 100
Konteksty w „Koronie królów” / 102
Konteksty w „Wojennych dziewczynach” / 104
Rozdział 5. Równouprawnienie w świecie zbrodni – kobiety w serialach kryminalno-obyczajowych / 109
Konwencja w serialach kryminalno-obyczajowych / 110
Stereotypy, role i relacje w serialach kryminalno-obyczajowych / 112
Ekspozycja czynna w serialach kryminalno-obyczajowych / 118
Ekspozycja czynna w „Diagnozie” / 119
Ekspozycja czynna w „Pułapce” / 119
Ekspozycja bierna w serialach kryminalno-obyczajowych / 120
Ekspozycja bierna w „Diagnozie” / 121
Ekspozycja bierna w „Pułapce” / 122
Konteksty w serialach kryminalno-obyczajowych / 124
Konteksty w „Diagnozie” / 126
Konteksty w „Pułapce” / 128
Rozdział 6. Zabawne i przebojowe – kobiety w serialach komediowo-obyczajowych / 131
Konwencja w serialach komediowo-obyczajowych / 131
Stereotypy, role i relacje w serialach komediowo -obyczajowych / 133
Ekspozycja czynna w serialach komediowo-obyczajowych / 138
Ekspozycja czynna w „Dziewczynach ze Lwowa” / 138
Ekspozycja czynna w „Przyjaciółkach” / 139
Ekspozycja bierna w serialach komediowo-obyczajowych / 140
Ekspozycja bierna w „Dziewczynach ze Lwowa” / 141
Ekspozycja bierna w „Przyjaciółkach” / 142
Konteksty w serialach komediowo-obyczajowych / 143
Konteksty w „Dziewczynach ze Lwowa” / 145
Konteksty w „Przyjaciółkach” / 147
Porównanie seriali – podsumowanie / 149
Literatura / 159
Spis tabel / 165
Spis wykresów / 167