Zapraszamy do lektury książki Jacka Bławuta, operatora, reżysera, dokumentalisty, którego Tadeusz Lubelski, określił mianem filmowca "pochłoniętego przez ludzi". Robię filmy, bo muszę. Tak samo jak muszę oddychać, jeść, spać. Robię filmy, bo nie znalazłem bardziej fascynującego sposobu na poznanie życia we wszystkich jego wymiarach. A film daje taką szansę. Zaprasza do poznawania. ... Przychodzi taki moment, kiedy wyjęcie kamery jest świętem, jest spełnieniem nie tylko d...
Wokół zagadnień dystrybucji filmowej to antologia tekstów zawierająca 12 artykułów omawiających zagadnienia związane z różnymi aspektami dystrybucji filmowej zarówno w kontekście doświadczeń historycznych, jak i w odniesieniu do dzisiejszej sytuacji rynkowej. Interdyscyplinarny charakter publikacji - teksty filmo- i medioznawców, ekonomistów, prawników oraz praktyków - dystrybutorów i filmowców może stanowić punkt wyjścia do dalszych badań i analiz nad procesami produkcji, dy...
Autor książki, Jack Garfein - reżyser, producent, pisarz i nauczyciel od lat zwiazany z The Actors Studio. Prowadził i nadal prowadzi, głównie w Los Angeles, Nowym Jorku i Paryżu, regularne zajęcia z adeptami sztuki aktorskiej i reżyserii. Przez lata doskonalił swoją metodę uczenia tego, co w aktorstwie uznał za najważniejsze - naturalności. Jako osiemdziesięciolatek postanowił, że czas już podsumować i zebrać doświadczenia. Owocem tych zbiorów jest właśnie książka "Życ i gra...
Założeniem tej książki jest, że jej odbiorcą będzie ktoś, dla kogo stanie się ona przewodnikiem po filmowej materii. Stąd precyzyjne, definicyjne opisy akcji i ruchu w filmie, rodzajów inscenizacji czy praktyczne wskazówki jak filmować nie tylko sceny akcji, ale też sceny kameralne.
dr hab.prof. UŚ Marek Uhma
"Uta Hagen po piętnastu latach pracy pedagogicznej napisała Szacunek dla aktorstwa. Talentu nikt nie nauczy, ale wszystko co może talentowi pomóc i wszystko, co ważne dla każdego aktora można znaleźć w tej książce. [...] Dobrze się stało, że teraz także my będziemy mogli czerpać z tej ważnej książki - jednej z najlepszych książek o aktorstwie, jakie napisano w ostatnim stuleciu - i stracimy powód, by zazdrościć Amerykanom, którzy od dwóch pokoleń korzystają ze skutecznej meto...
"Inscenizacja filmowa" jest przejrzyście napisanym podręcznikiem do reżyserii nie tylko dla początkujących. Ogólna koncepcja podręcznika oparta jest na systemie nauki inscenizacji filmowej w łódzkiej Szkole Filmowej. Każdy zawód artystyczny wymaga rzemiosła. Nie można zostać wirtuozem skrzypiec, bez palcówek i ćwiczenia gam. Picasso, zanim namalował Guernikę, latami ćwiczył normalny realistyczny rysunek. I taka jest właśnie książka Szymczyka - uczy podstaw zawodu reżysera, u...
"Sejsmograf duszy" to tom składający się z najwybitniejszych tekstów filmoznawczych Marii Kornatowskiej oraz wspomnień przyjaciół, studentów i współpracowników. Niezwykłą wykładowczynię, piękną i kolorową postać Szkoły Filmowej wspominają: Krystyna Serejska-Olszer, Jolanta Dylewska, Agnieszka Holland, Gabriele Iacovone, Annette Insdorf, Małgorzata Kałuża, Grażyna Torbicka, Elżbieta Wittlin-Lipton, Tadeusz Szczepański, Filip Bajon, Sławomir Grünberg, Mariusz Grzegorzek, Andrze...
W książce tej przedstawiamy możliwe szczegółowo opisaną propozycję treningu fizycznego, który jest wypracowaną przez nas wypadkową różnych technik skutecznych dla aktorów, ale także dla tancerzy bądź performerów, którzy używają własnego ciała w pracy artystycznej. Zaprezentowane ćwiczenia mają za zadanie poszerzyć umiejętności aktora w panowaniu i operowaniu ciałem na scenie oraz w samym procesie twórczym podczas pracy nad spektaklem.
Koncentrujemy uwagę przede wszystkim (co oznacza: nie wyłącznie) na instytucjach zajmujących się produkcją audiowizualną (dawne łódzkie wytwórnie, współcześnie działające firmy tej branży), bądź eksploatacją filmów (kina) lub jednym i drugim (telewizja). W każdym wypadku kluczem wyboru danego tematu jest koniunkcja jego medialnych oraz geograficznych właściwości - w skrócie: jego „filmowość” i „łódzkość”.
Ze Wstępu
Przenosząc na ekran scenariusz "Medium" moim zamiarem było stworzenie filmu grozy, wpisanego w konstrukcję filmu kryminalnego. Podjąłem taką próbę, w pełni zdając sobie sprawę, jak karkołomnym przedsięwzięciem jest połączenie obcych sobie gatunków - kryminału i horroru. Mimo tego zagrożenia uwierzyłem, że jest możliwe, aby horror
i kryminał dzięki jednorodnej wizualizacji warst narracyjnych przeniknęły się nawzajem i scaliły w jedność.
Jacek Koprowicz
Publikacja składa się z 12 artykułów dotyczących zespołów filmowych. Omawiają one między innymi historię zespołów filmowych w Polsce, ich amerykańskie wzorce, a także finansowanie. "Konstruując tematykę książki, staraliśmy się przedstawić rozmaite aspekty nie tylko samej idei samorządności: różnorodne, także zakulisowe, wymiary jej historycznych inkarnacji w nieustannym starciu z władzą, dla której zespoły zawsze były solą w oku - ale również koleje jej przekształceń po 198...
Można tę książkę - jak to w dobie postmodernizmu - czytać jako podręcznik dla studentów reżyserii filmowej czy sztuki operatorskiej fascynujący świeżością spojrzenia i odwagą w formułowaniu nauczycielskich sądów, można odbierać ją jako zapis artystycznego i ludzkiego doświadczenia wyniesiony przez Autora z życia bogatego w dalekie podróże, niezwykłe wydarzenia i poruszające przeżycia, można wreszcie dostrzec w niej także autobiograficzne, intymne zwierzenie Artysty na temat w...