Opis treści
MIROSŁAWA JAWOROWSKA obecnie jest profesorem Szkoły Głównej Służby Pożarniczej w Warszawie. Na Uniwersytecie Warszawskim uzyskała m.in. stopień doktora habilitowanego. W swojej pracy badawczej specjalizuje się w analizach przeobrażeń kultury. Zajmuje się także badaniami socjalizacji i następstwa pokoleń w społeczeństwie, socjokulturowymi zjawiskami i procesami współczesnych mi-gracji, w tym zjawiskiem wielokulturowości i ewolucji tożsamości oraz świadomości, zachodzących pod wpływem procesów integracji europejskiej oraz wzmożonej ruchliwości i komunikacji globalnej. Jej pasją naukowo-metodologiczną są badania terenowe, prowadzone za pomocą dokumentów autobiograficznych oraz wywiadów biograficznych. Dokumentuje to jej dorobek naukowy w postaci licznych publikacji książkowych, m.in.: Młodzież w zwierciadle przełomu 1989–1995 (1999), Polityka i politycy w oczach licealistów 2000–2002 (2002), Polityka życia młodego pokolenia przełomu XX/XXI wieków (2004 i 2006), Świat kultury Maori w Nowej Zelandii (2010), Golgota i wybawienie. Dzieci Pahiatua od Syberii do Nowej Zelandii (2011) oraz wydanie w języku angielskim tej ostatniej pozycji Salvation from the land of torment. Polish children of Pahiatua – from Siberia to New Zealand (2012), Dzieci Pahiatua. Studium losów polskich sierot w Nowej Zelandii 1944–2015 (2016). Dodać do tego trzeba dwie ważne pozycje współautorskie: Nowozelandzkie rozmowy (2004 i 2007) oraz Przyszłość jest teraz. Wartości badań Margaret Mead nad socjalizacją młodych pokoleń na Samoa i w USA dla współczesności (2013 – w języku polskim i angielskim). Począwszy od roku 2000, systematycznie prowadziła badania w środowisku studentów Uniwersytetu Warszawskiego i innych uczelni metodą dokumentów autobiograficznych, pisanych przez studentów w kolejnych latach, i opublikowała serię opracowanych przez siebie wyborów. Zorganizowała i przeprowadziła trzy ekspedycje badawcze na Polinezji w latach: 2003, 2008 i 2011 oraz przygotowała wystawę w Muzeum Etnograficznym w Warszawie na temat: „Wartości tradycyjnej kultury Polinezji dla współczesności”. W 2015 i 2016 roku odwiedziła syberyjskie wyższe uczelnie i środowiska Polaków Ałtaju i Górnego Ałtaju.