Kino mockumentary stanowi prężnie rozwijającą się gałąź współczesnej kinematografii, która wprowadza zupełnie nowy typ doświadczenia filmowego. Ze względu na ambiwalentny status ontologiczny przedstawionych zdarzeń kino mockumentary zawieszone jest między twórczością dokumentalną a fikcjonalną; nie naśladuje wiarygodnie rzeczywistości, jednak za sprawą ambicji realistycznych świadomie wykracza poza fikcyjną fabułę, stając się tym samym źródłem konfliktu poznawczego. Jego treś...
Kino jako dzieło artystyczne, a zarazem przekaz medialny, zrewolucjonizowało nie tylko sferę rozrywki, sztuki, przemysłu, ale również zmieniło sposób poznawania i postrzegania świata. Znacząco przyczyniło się do przewagi współczesnej cywilizacji wizualnej nad kulturą werbalną. Rozwój i cyfryzacja techniki filmowej stworzyły nowe możliwości artystycznego wyrazu, co utwierdziło pozycję kina jako medium wyjątkowo atrakcyjnego, popularnego i lubianego. (...) Stosunek Kościoła do ...
Autor podejmuje rozważania nad tym, dlaczego nauczyliśmy się rozmawiać o dziełach sztuki, skupiając się na problemach pozostających niejako obok nich. Przedstawia genezę zjawisk kulturowych, które sprawiły, że tak chętnie czytamy wywiady z artystami i bardziej interesują nas prywatne rozmowy twórców niż ich utwory.
Zbiór interdyscyplinarnych tekstów poświęconych twórczości jednego z najważniejszych współczesnych reżyserów, okrzykniętego mianem „dyżurnego moralisty kina europejskiego”. Doskonała lektura zarówno dla wielbicieli twórczości Hanekego, jak i dla tych, którzy poszukują sposobności do polemicznych odczytań filmów Austriaka, nieustannie przekraczającego w swych dziełach granice różnorodnych tabu.