Przezwyciężeniu własnej "niewidzialności" służą w twórczości Grochowiaka rozmaite strategie: na poziomie konstrukcji - rozszczepianie podmiotu lirycznego na persony oraz przybieranie ról i masek; na poziomie treści - obecny w wielu miejscach motyw lustra czy (auto)portretowania, figura rozbioru anatomicznego - sekcji, rozmaite wątki erotyczne, postaci sobowtórów; wreszcie tematyzowanie dramatu i teatru. Dramat to przymierzalnia kostiumów-ról, to laboratorium, w którym testuj...
Budynek Uniwersytetu Jagiellońskiego przy ul. Gołębiej 13 nosi nazwę Collegium Witkowskiego. Jego patronem jest August Witkowski, jeden z najwybitniejszych polskich fizyków przełomu XIX i XX w. Przez ponad pół wieku gmach był siedzibą Zakładu Fizycznego, a następnie Instytutu Fizyki UJ. Z kolei od połowy lat 60. XX w. w budynku mieści się Instytut Historii UJ, który przez kilkadziesiąt lat dzielił pomieszczenia z Instytutem Psychologii UJ. To dlatego w ciągu jego stuletniej h...
Sylwetki dziesięciu poetów, pięćdziesiąt przetłumaczonych wierszy, dziesięć interpretacji tekstów - taki materiał egzemplifikacyjny powinien być wystarczająco wielostronny dla uzyskania wiarygodnego wglądu w wewnętrzne pejzaże artystyczene omawianych poetów, w ich duchowe światy, będące wszak częścią dwudziestowiecznej kultury Indii. Wiersz bowiem jako fakt literacki istnieje również jako fakt społeczny - najpierw w obrębie jednego języka, lecz przetłumaczony - istnieje równi...
Kilka lat temu podjęto trud opracowania dotychczas pomijanej przez badaczy, a przechowywanej w archiwum Biblioteki Jagiellońskiej Kroniki Biblioteki Uniwersytetu Jagiellońskiego od 1811 roku autorstwa Karola Estreichera seniora. Wydaje się, że jest to jeden z ważniejszych tekstów źródłowych dotyczących dziejów biblioteki krakowskiego uniwersytetu w XIX w., jej powstania i rozwoju jako książnicy narodowej. Tekst dostarcza ogromnej ilości informacji o niej samej i nieznanych w ...
Książka ma przybliżyć czytelnikowi historię tragedii jako gatunku od momentu jej odrodzenia się w XIV w. po długim okresie upadku, poczynając od prześledzenia przede wszystkim znaczeń samego pojęcia tragedii i jej form w późnej starożytności oraz we wczesnym Średniowieczu, w oparciu o istotne wzmianki źródłowe. Na kluczowe rozdziały (II i III) tego diachronicznego studium składają się nacechowane intertekstualnie analizy utworów stanowiących istotne ogniwa w nowożytnej histor...